نمادشناسی نقشمایههای حیوانی در گلیم تالش

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,092

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

BASTAN01_030

تاریخ نمایه سازی: 1 آذر 1394

چکیده مقاله:

نقش مایه های هنری متنوعی که روی بسیاری از دست بافته ها در منطقه تالش ایجاد می شود، اعتقادات قومی، باورها و شرایط زیست محیطی و پاره ای واقع نمایی را نشان می دهد. این نقش مایه ها به طورکلی شامل نقش مایه گیاهی، حیوانی ،هندسی و غیره را شامل می شود. در نمادشناسی نقش مایه های حیوانی در گلیم های تالش هنرمندان بنا به پیوند گسترده انسان با حیوانات، برای هرکدام از این حیوانات از روزگاران قدیم نقش معنایی ویژه ای قائل شده اند. در حقیقت نوع این رابطه و پیوند همواره به تبع شیوه زندگی و باورها و عقاید تعیین می شده و مردم این منطقه در هر شرایطی، نمادهایی فراخور شیوه زیست خود برای انتقال پیام درونیشان با کمک ترسیم این نقش مایه ها برگزیده اند. در این راستا می توان بیان داشت، گلیم به عنوان دسته ای از آثار هنری-کاربردی خاص، بنیان های تصویری کهنی دارد که بازگو کننده افکار درونی و باورهای هنرمند بافنده است. در این پژوهش سعی بر آن شده تا به بررسی نمادشناسی نقش مایه های حیوانی در گلیم های تالش با درنظر گرفتن باورها و عقاید موجود، پرداخته شود. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی است و شیوه گردآوری مطالب کتابخانه ای می باشد.اهداف:1-طبقه بندی و بررسی نقش مایه های حیوانی بکار رفته در گلیم های تالش 2-بررسی نمادشناسی نقش مایه های حیوانی بکاررفته در گلیم تالش با توجه به عقاید و باورهای موجودسوالات:1-نقش مایه های حیوانی در گلیم تالش بر چه مبنایی طبقه بندی شده است؟2- تأثیر و چگونگی تفکر و عقاید و باورهای موجود در انتخاب نقش مایه های حیوانی، گلیم تالش بر چه مبنایی است؟

کلیدواژه ها:

گلیم تالش ، نقش مایه های حیوانی ، نمادشناسی طرح و نقش ، عقاید و باورها

نویسندگان

مصطفی رستمی

استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران،

مژگان قاسمی

دانشجوی کارشناسی ارشدهنراسلامی، موسسه آموزش عالی مارلیک

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • -آموزگار، ژاله(1387) تاریخ اساطیری ایران، تهران، انتشارات فرهنگ و ارشاد ...
  • -بنونیست، امیل(1383) دین ایرانی، برپایه متن‌های معتبر یونانی، ترجمه بهمن ...
  • -پوپ، آرتور اپهام(1389) شاهکارهای هنر ایران، ترجمه پرویز خانلری، تهران، ...
  • -دبیره، دین(1380) خرده اوستا، ترجمه رشید شهمردان، تهران، موسسه فرهنگی ...
  • -شکوری، چنگیز(1382)سیری در کوچ‌نشینان تالش، تهران، انتشارت آذر خزر. ...
  • -عطالر نیشابوری، فریدالدین(1387) منطق‌الطیر، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران. -فریه، ...
  • -کوپر، جی. سی(1386) فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، ...
  • -یا حقی، محمدجعفر(1369) فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی، تهران، انتشارات ...
  • -ینبرگ، هنریک ساموئل(1359) دین های ایران باستان، ترجمه سیف‌الدین نجم ...
  • -افروغ، محمد(1391)مطالعه مفاهیم نمادین نقش‌مایه‌ها بر روی گلیم، مجله کتاب ...
  • -خزایی، محمد(1386) تاویل نقوش نمادین طاووس و سیمرغ در بناهای ...
  • -شادقزوینی، پریسا(388 1) تنوع نقش در گلیم‌های دست بافت گیلان، ...
  • _ Cirlot, Y, E, 2002). A dictionary of symbols. Forward ...
  • -Frazer, James G, 1919, The folklore in the old testamen. ...
  • نمایش کامل مراجع