بررسی حس معنویت ایجاد شده ناشی از تلفیق نور و رنگ در مسجد نصیرالملک شیراز
محل انتشار: کنفرانس دو سالانه جامعه و معماری معاصر
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,768
فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
BCCCA01_037
تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396
چکیده مقاله:
معمارى اسلامى از مهمترین و بحث انگیزترین شاخه هاى معمارى جهان است که بر پایه هندسه، ریاضیات و هنر برپا گردیده است. در این بین مسجد نصیر الملک یکى از زیباترین آثار معمارى اسلامى در دوره قاجار است. بانى آن میرزا حسین علی خان نصیر الملک از بزرگان واعیان شیراز در دوران قاجاریه و معمار مسجد استاد محمد حسن معماراست. فرضیه پژوهش حاضر بر این است که مفهوم نور و رنگ مسجد نصیر الملک در ایجاد حس معنویت قابل بررسى است و این مقاله به دنبال ریشه یابى آن است. به نظر مى رسد میان مفاهیم نور و رنگ در ایجاد حس معنویت رابطه اى تنگاتنگ وجود دارد و این از تاثیرات یگانه هر رنگ سرچشمه مى گیرد. روش انجام تحقیق تحلیلی- پرسشنامه ای است و طریقه جمع آورى اطلاعات میدانى، کتابخانه اى ( پایان نامه, مقاله ، کتاب و )..و اینترنت و پرسشنامه است . در این پژوهش مسجد نصیر الملک و ایوان هاى متعدد آن معرفى شده و به چیستى رنگ و نور انطباق آن با ایجاد حس معنویت اشاره شده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
گلناز زمانپور
دانشجوی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی استهبان، فارس
زهرا پورعزیز
دانشجوی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی استهبان، فارس
پروانه حسینی
دانشجوی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی استهبان، فارس
سمیه روانشادنیا
دانشجوی دکترا گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :