بررسی مضامین معیشتی نگاره های تالار چهل ستون با رویکرد جامعه شناسانه

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 464

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

BOOMCONF01_246

تاریخ نمایه سازی: 5 بهمن 1395

چکیده مقاله:

معماری در گذشته بلحاظ بعد انسانیت بسیار محسوس حس می شد و با پرداختن به معنا، فرهنگ و اقلیم مناطق مختلف سبک و معماری گویایی را بوجود می آوردند،به ارزشها و ابعاد انسانی کاملا توجه می شد، وجود احساس تعلق به محیط اطراف خود و به طور طبیعی در زندگی روزمره خود، با حضور در این اماکن بنوعی از نگرانی ها و نا آرامیهای دنیای پیرامون دور می ماندند،علاوه بر آن احساس آرامش پیش از پیش در وجود آدمی خود را نشان می داد.در این مقاله به بررسی و مطالعه نقش و نگارهای تالار چهل ستون که مربوط به دوران شاه عباس صفوی می باشد می پردازیم در این تالار چهل ستون چند نگاره (نقاشی) به چشم میخورد که هر یک از آنها شامل موضوعات متفاوتی از قبیل جنگ، رجز خوانی و بزم در دل طبیعت می باشد. همچنین نگاره هامیزان رفاه و سطح اجتماعی آن دوره را نشان می دهد. مانند شاهان و وزرا و ... که افراد بالا دست جامعه می باشند معمولا در بزم و تفرج بوده اند و در جریان مقاله جزئیات آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.روش تحقیق بر اساس جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای، براساس دیدگاه های سنتی درون این نقش و نگارها می باشد. هدف از بررسی این نقش و نگارها، درک بهتر نقاشی ها می باشد و بر آنیم که مسکن مکانی برای آرامش گرفتن، هویت فردی و نوع دیدگاه و معماری، ذوق و سلیقه، فرهنگ و تمدن، پوشش مردم آن زمان را مورد بررسی قرار می دهیم.نتایج تحقیق بر این است که گسترش فرهنگ و معماری آن زمان بیانگر گسترش معماری متمدن ما ایرانیان خواهد بود و با چه ذوق و سلیقه وصف ناپذیری در عین حال با توجه به جنگ ها و دشواری های خاص آن زمان نسبت به سر پناه و ابنیه چقدر احساس مسئولیت داشتند در نتیجه افزایش آرامش و عدم اضطراب و بیماری های حسی و روانی را فراهم خواهد کرد.

نویسندگان

محسن محمد پور میر

کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، مازندران، ایران

سید سعید شفیعی

کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، مازندران، ایران

طاها جمشیدی

کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، مازندران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ]4[باباصفری، علی‌اصغر. سالیمان، غلام‌رضا. (1387). ستی و بازتاب آن در ...
  • بلانت، لفرد، اصفهان مروارید ایران، مترجم: محمد علی موسوی فریدنی، ...
  • پاکباز، روبین، دایره المعارف هنر، فرهنگ معاصر، چاپ دوم، تابستان ...
  • پژوهش مهندس حسین آقاجانی اصفهانی و دکتر اصغر جوانی در ...
  • جوانی، اصغر، دیوار نگاری عصر صفویه در اصفهان، فرهنگستان هنر، ...
  • سوز و گداز (مصور). به اهتمام محمدحسن سمسار. تهران: نشر ...
  • سیکه ایروس، داوید آلفارو، نگاهی به زندگی و آثار نقاش ...
  • شاردن، سفرنامه‌ی شاردن (قسمت اصفهان). ترجمه‌ی حسین عریضی. اصفهان: گل‌ها.نوعی ...
  • علوی نژاد، محسن، بررسی مفهوم دیوارنگاری در منابع هنر اسلامی، ...
  • هی‌ی و ح‌و‌ه ای‌)گروتح‌صی‌لی قر، رشتن‌ق‌اش‌ی(، آش‌نی‌یبا که‌کن‌ق‌اش‌ی، چ‌اپ ن‌ش ...
  • قازاریان، مانیا، هنر جلفای نو(جلفای اصفهان)، مترجم: ادیک گرمانیک، ناشر: ...
  • کونل، ارنست، تاریخ هنر اسلامی، ترجمه: آژند، یعقوب، انتشارات مولی، ...
  • هنرفر، لطف‌الله. "کاخ چهلستون". دوره11، ش _ 3-1ق، تصویر، آبان ...
  • Michelangelo, painting, sculpture, architecture complete, Ludwig goldscheider, phaidon, 1953. ...
  • Monuments modernes de la Perse mesures, dessines et decrits, ed. ...
  • The Thames & Hud sondictioary of Art and Artist Thames ...
  • http : /semanpmu .blogfa. com/post/40 ...
  • https : //commons _ wikimedia. org/wiki/File: Garden and pavilion Chehel ...
  • نمایش کامل مراجع