واسازی در ادبیات و جلوه آن در معماری
محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی معماری، موسیقی، ادبیات
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,313
فایل این مقاله در 29 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CAML01_014
تاریخ نمایه سازی: 9 مرداد 1395
چکیده مقاله:
واسازی رویکردی در نظریه های ادبی است که پس از سخنرانی دریدا نخستین بار در سال 1966 مطرح شد. واسازان در فرایند خوانش یک متن برانند تا «جفت های متقابل»، که ریشه در تفکر «مرکزمحور» دارد، را واسازی کنند از این طریق «تعین ناپذیری» معنای متن آشکار می شود، تمامی تفسیرهای مختلف مورد توجه قرار می گیرد و معنای متن ادبی متکثر، نامتناهی، متعارض، متضاد و نامشخص می گردد. به علاوه، از این طریق عملکردهای پیچیده ایدئولوژیکی متن آشکار می گردد. جالب توجه است که این رویکرد و نحوه تفکر در میان سبک های معماری نیز یافت می شود. پیتر آیزنمن، معمار آمریکایی، این مباحث فلسفی را وارد حوزه معماری کرد. از آن جایی که یک سازه در معماری نمود ذهنیت رایج و غالب روزگار خویش است، سازه هایی که با این ذهنیت طراحی می شوند حجم هایی را به ظهور می رسانند که دوگانگی، تناقض، بی ثباتی، تزلزل، ناپایداری، عدم تقارن و تناسب، عدم وضوح، ابهام، زشتی و عدم سودمندی به همان اندازه جفت های متقابلشان دیده می شوند زیرا هدف وارانه کردن یا واسازی کردن سلسله مراتبی است که همواره در متافیزیک غرب گروهی از تقابل ها «مرجح» بودند و گروهی دیگر «نامرجح». پیامد این شیوه رهایی از تعصبات، فرض های مسلم و ارزش های ثابتمان است که در ادبیات و معماری معاصر به عنوان جایگاه های منعکس کننده تفکرانسان امروز جلوه می یابد.
نویسندگان
سمیرا بامشکی
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
شمسی پارسا
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :