بررسی معماری مدرن وجایگاه آن در معماری ایران

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 4,721

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CAMU01_355

تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395

چکیده مقاله:

لغت مدرنیسم از کلمه Modo به معنی تازگی، گرفته شده است و به لحاظ زمانی به قرن ششم میلادی باز می گردد. مدرنیسم با معماری مدرن، متفاوت است. مدرنیسم و مدرن به عنوان یک ایدئولوژی مطرح می شوند درحالی که معماری مدرن یک ایده وتفکر نیست؛ بلکه سبک معماری است و زمان ومکان مشخصی را در بر می گیرد. در مورد آغاز معماری معاصر ایران، هنوز هیچ اتفاق نظری وجود ندارد. بعضی سال 1300 هجری شمسی را، که مقارن با شروع دورهپهلوی اول وهمزمان با اقدامات و اصلاحات تجددگرایانه اوست، به عنوان نقطه عطف تاریخ معماری معاصر به شمار آورده اند، که این به طور ضمنی در بین همگان پذیرفته شده است و معمولاً هم به آن استناد می شود. بعضی دیگر تاریخ انقلاب مشروطه را که باتغییرات سیاسی واجتماعی در ایران همراه است، نقطه عطف و آغاز معماری معاصر می دانند. آنچه که بدیهی است، آغاز تحولات وجریان فراگیر معماری معاصر ایران را باید از زمان قاجار که مقارن با جریان های نوظهور معماری است دنبال کرد و از طریق مشخصه های معماری و بناهای شاخص و زمینه ساز تاریخی، به تعیین نقطه آغاز معماری معاصر ایران پرداخت. در این نوشتار تلاش می شود تا به صورت اجمالی معماری معاصر ایران بررسی شود و نیز تأملی بر چگونگی ورود معماری مدرن در عرصه معماری ایران شود. ازطرفی نیز «شروع معماری معاصر ایران را می توان از حدود سال 1300 به بعد تصور کرد. این زمانی است که در اثر تحولات سیاسی و اجتماعی جریان زندگی اجتماعی و اقتصادی ایران تغییر کرد، سیمای شهر ایران متحول شد و بناهای لازم برای زندگی جدید مانند ادارات، کارخانجات، بانک ها، ایستگاه های راه آهن، دانشگاه ها وجز اینها، و همچنین واحدها و مجموعه های مسکونی جدید درشهرها به وجود آمدند. این بناها برخلاف بناهای قبل از تاریخ معاصر که بدست معماران سنتی طراحی و ساخته می شدند، به تدریج به دست معماران تحصیل کرده طراحی گردیدند. این عده را ابتدا معماران غیر ایرانی تشکیل می داند و سپس اندک اندک معمارانی که در مدارس معماری خارج از ایران تحصیل کرده بودند و بدنبال آن با ...

نویسندگان

الهام تقوی

مربی و مدرس دانشگاه نیما محمودآباد مازندران

بهاره بهزادی نیا

دانش آموز فنی حرفه ای رشته معماری مدرسه آفرینش

نرجس اسدی

دانش آموز فنی حرفه رشته معماری مدرسه آفرینش

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • -اسکرس، جنیفر ام. (1375) نقش معماری در پیدایش شهر تهران: ...
  • -اعتصام، ایرج (1388)معماری معاصر ایران: 75 سال تجربه بناهای عمومی، ...
  • -بانی مسعود، امیر (1388) معماری معاصر ایران، نشر هنر و ...
  • - پاکدامن، بهروز (1373) نگاهی کوتاه بر شیوه ها وگرایش ...
  • -پاکدامن، بهروز (1376) نگاهی کوتاه بر شیوه ها وگرایش های ...
  • -دیبا، داراب و دیگران (1377) نگاهی به مهندسی ساختمان و ...
  • -سروشیبانی، سهراب ویکتور، دانیل و شافعی، بیژن (1387)، معماری وارطان ...
  • - کرتیس، ولیام، جی، آر (1382) معماری مدرن از 1900، ...
  • -کیانی، مصطفی(382 1)«معماری معاصر ایران و مکتب مدرن».نشریه معماری و ...
  • -معرفت مینا (1375) پیشکسوتانی که به تهران مدرن شکل دادند: ...
  • Hitchcock _ Henry Russell , Philip Johnson (1997) The international ...
  • Lampugnani , Vittorio Magnago (1997) Dictionary of 20 th - ...
  • Norwich , john Julius (1979) Treat Architecture of the world, ...
  • Trachtenberg, Marvin (1986) Architecture from prehistory to post -Modemism / ...
  • _ pozpictu res.com _ Retrieved 8 july 2012 , from ...
  • نمایش کامل مراجع