واکاوی ماهیت نور و رنگ در عرفان اسلامی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 913

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CAMU03_045

تاریخ نمایه سازی: 13 شهریور 1396

چکیده مقاله:

جایگاه نور و رنگ در معماری دوران اسلامی ایران از ترکیب فرهنگ، مذهب و هنر اسلام- ایرانی که در طول زمان تغییر کرده، سرچشمه می گیرد. استفاده از عناصر طبیعی در معماری اسلامی بیشتر یک روش استعاری بوده است. نور و انکسار رنگ ناشی از نور در معماری سنتی به منظور ایجاد فضاهای شاخص و دادن مفاهیم ویژه به کارآمدی مکان بود. در ساختمان های مذهبی نور و رنگ در کنار هم کیفیت معنوی و متافیزیکی، با اعتقاد بر این که نور نمادی از خدا و نور الهی است، به فضا می دادند. کاربرد انتخابی سایه، نور و نور غیر مستقیم در فضاهای مذهبی در ارایه حالتی عرفانی به فضا موثر بود. در فضاهای های دیگر فقط رنگ قابلیت های زینتی نداشت؛ بلکه عناصر دیگر هم به جای رنگ برای رنگارنگ کردن فضا استفاده می شدند و استفاده از آینه های شکسته در فضا منعکس کننده رنگ محیط به فضای داخلی می شد. نور با کیفیت های مختلف بر فضای روانشناختی و اجتماعی فرد در زندگی تاثیر می گذاشت. طیف وسیع کاربردهای نور، چه به صورت کارکردی، فیزیکی یا معنوی به طور آگاهانه در معماری سنتی ایرانی به کار گرفته شده است. این پژوهش که با روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفته است به واکاوی ماهیت نور و رنگ در عرفان اسلامی پرداخته و بیان می کند که به کارگیری نور و روشنایی در معماری اسلامی چه ظاهری و چه عرفانی، باعث می شود که زیبایی به چشم آید و رنگ و زیبایی های شیء جلوه گر شده و با ظاهر شدن معنی و مفهوم اعتقادی آن تاثیرات شگرف تربیتی، روان شناختی و فرهنگی بر انسان بگذارد.

نویسندگان

مونا مهرانفر

دانشجوی دکتری معماری- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمشهر