ماهیت فلسفه زیبایی شناختی در معماری

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 402

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CAMU04_040

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1397

چکیده مقاله:

دنیای امروز دنیای بی ثباتی ارزش هاست. هیچ معیار ثابتی برای اینکه بگوییم این اثر خوب است یا بد وجود ندارد. نسبیت در ارزشها، کثرت گرایی در معیارهای ارزشی و شکا کیت در مباحث هستی شناسی و انسان شناسی را بدنبال آورده است. اینها در حالی است که پیامبران، حکما و مصلحین جهان همه یک اصل کلی را بیان کرده اند و آن اینکه یک حقیقت جامع جها ن شمول و مدبر بر هستی حاکم است و باید ها و نبایدها، زشتی ها و زیبایی ها و همه مبانی و معیارهای مبتنی بر ذات و فطرت انسان است. گمان می رودآنچه راه حل جامعه طوفان زده کنونی ما با شد، تکیه بر ارزشهای ثابت و پیروی از هنر آرمانگرا است تا هم هنرمند به کمال برسد و هم مخاطب رشد کند. انسانی که قدرت انتخاب ندارد مثل کف و خاشاکی روی آب با هر جریانی در سطح ، به این سو و آن سو کشیده می شود. چنین شخصی چون جهت گیری اساسی و معنایی در کارش ندارد، از جوشش پنداشتها ی اصیل از درون خود محروم است و تبدیل به یک مقلد می شود . نداشتن قدرت انتخاب عموما ریشه در ناتوانی در دستیابی به یک هویت مستقل دارد.بنابراین در این مقاله به بررسی حسن شناسی و زیبایی می پردازیم و در این راستا زیبایی شناسی و فلسفه ی زیبایی در شرق و غرب را بررسی کرده و در انتها زیبایی شناسی معماری را بررسی کرده و زیبایی شناسی را از منظر اسلامی بررسی کرده تا به سوالهای زیر پاسخ داده شود :معیار ما امروز برای ارزشگذاری زیبایی چیست چگونه می توانیم اثر هنری خوب را از بد تشخیص دهیم

نویسندگان

نادر ترکیه

دانش پژوه ارشد مهندسی معماری، اهواز،