عناصر کالبدی و تزیینی معماری سنتی در طراحی داخلی (نمونه موردی: فن شناسی هویت گره چینی در معماری خانه های ایرانی)

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 682

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CAMU04_171

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1397

چکیده مقاله:

در زمانى نه چندان دور در تمام شهرها اغلب ساختمان ها با خشت خام، گچ و کاهگل بنا شده و این مصالح به طرز شگفتى با زندگى ایرانى تناسب داشته و شگفتى هایى را در خود دارد. شناساندن میراث فرهنگ و هنرهای ملی و اسلامی که از سوی گذشتگان نزد جامعه ما به امانت نهاده شده، در زمره افتخارات ملی و میهنی ماست. درروند مطالعه تزیین ساختمانها و دیوارها در دوره های مختلف تاریخ ایران به سراغ گره چینی و ترکیبات آنها رفتیم و در این زمینه به بررسی خانه های ایرانی پرداختیم. در بخش دیگر از این مجموعه به بررسی الگوی اولیه مهمترین بخش این مقاله است که تحلیل و نمایش بعضی از انواع گره چینی می باشد، معماری داخلی به عنوان طراحی هدفمند فضاهای داخلی و ساماندهی آنها به منظور استفاده بهینه کاربران، از زمان های دور با آدمی همراه بوده است شکوه و زیبایى معمارى ایرانى بخصوص در دوره اسلامی،به تزیینات آن بستگى دارد. این تزیینات در تمامى ادوار اسلامى رواج داشته و در هر دورهاى با امکانات آن روزگاران پیشرفت نموده است. روش تحقیق به کار گرفته شده است در این مطالعه، ترکیبی از شیوه های روش میدانی و روش توصیفی-تحلیلی بوده است. همچنین برای توصیف و فهم الگوهای حاصله از کنکاش و ترسیم به نمونه موردی گره چینی های اکتفا کردیم که حاصل مرحله نخست، از روش توصیفی-تحلیلی با استفاده از ابزار مطالعات کتابخانه ای، استفاده گردیده است. در این راستا خانه های ایرانی که دارای تزیینات گر ه چینی می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج تحقیق نشان داد بهترین الگوی استفاده از شابک ها حن=تی در معماری نتوع امروزی استفاده از گره چینی و ترکیبات(الگوهای متنوع آن) آن می باشد.

نویسندگان

فاطمه محلوجی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه پیام نور واحد بین الملل کیش

حمیدرضا عامری سیاهویی

استادیار گروه معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور بندرعباس