مقایسه تطبیقی آثار بهرام شیردل با فلسفه فولدینگ

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 821

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CAUE04_168

تاریخ نمایه سازی: 29 فروردین 1397

چکیده مقاله:

امروزه تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر زندگی بیشتر افراد یک جامعه مشهود است؛ این اثر گذاری، هنر معماری را نیز بی نصیب نگذاشته و همراه با نظریات فلسفی دلوز، سبکی را به نام فولدینگ خلق نموده است . سبک فولدینگ در اواخر قرن 20 در آمریکا معرفی شد و با وجود گذشت حدود 30 سال از زمان معرفی آن تاکنون هنوز بنای شاخصی در ایران مطابق اصول فولدینگ به بهره برداری نرسیده است. برخی از صاحب نظران تعدادی از بازار های قدیمی ایران را به علت شباهت های نسبی با اصول معماری فولدینگ به سبک فولدینگ نسبت می دهند در صورتی که تاریخ ساخت بسیاری از آنها به قبل از تولد این سبک در معماری باز میگردد؛ زمانی که از معماران سبک فولدینگ نام برده می شود ناگزیر به اسم بهرام شیردل معمار ایرانی خواهیم رسید که در سبک فولدینگ تاثیرگذار بوده و آثاری را در این سبک طراحی نموده است که بخشی از آنها در ایران است. در این مقاله به مقایسه تطبیقی برخی از آثار او با اصول سبک فولدینگ پرداخته شده که به نظر می رسد برخی از این آثار را به اشتباه به سبک فولدینگ نسبت می دهند. در این مقاله مرکز تجارت جهانی شیراز و مجتمع توریستی تفریحی پدیده کیش مورد بررسی قرار گرفته است.

کلیدواژه ها:

فولدینگ ، بهرام شیردل ، مرکز تجارت جهانی شیراز ، مجتمع توریستی تفریحی پدیده کیش ، مقایسه تطبیقی

نویسندگان

میلاد خوش نژاد

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان

زهرا هندی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت