احیای هنرهای سنتی ایران در معماری داخلی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 974

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CAUM01_0857

تاریخ نمایه سازی: 25 اردیبهشت 1398

چکیده مقاله:

معماری داخلی آفرینش فضاست، فضایی که در عین زیبا و خاطره انگیز بودن عملگرا و کارآمد نیز باشد.در واقع طراح با تنیدن اصول فنی و تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی، فضایی راطراحی می کند که بیانگر هویت، نیاز، درک و خواسته های مخاطبش است.حال برای طراحی فضایی که نشان گر هویت واصالت یک فرد باشد بهتر است که به گذشته و پیشینه او مراجعه کرد که در اینجا هنرهای سنتی یا هنرگذشتگان مناسب ترین سرفصل برای این مطلب خواهد بود. هنر سنتی ایران، به پیروی از شکل کلی زندگی ایرانی در چند سده اخیردر رویارویی بامفاهیم جدید و امور مختلف،در بوته آزمونی سخت و نابرابر گرفتار شده ودر نتیجه به پریشانی و بحران افتاده است.این واقعیت در شیون مختلف قابل ردیابی است.بنظر میرسد آنچه این آزمون را نابرابر مینماید، فقدان هسته نقادی در فرهنگ هنری ایرانی است.این عنصر در جوی دور ازتعصب و پیش داوری، شکلی آزاد,پویا وافقی ازاندیشه را ببار میآورد. اندیشه به شکلی این چنین،گشاینده،رهایی بخش و تداومبخش آن سنتی است که روزگاری زنده و واقعی بود. از ویژگی هنر سنتی، جنبه رمز و تمثیلی آن است. یک اثر هنری سنتی زیباست جمیل است و نمودار جمال و زیبایی در آن یک عنصر ذاتی است. تابع اصول و قوانین ازلی و ابدی است، پس کهنه نمی شود. و گذر زمان در آن بی تاثیر است. از پشتوانه اعتقادی و بینشی و اندیشه متعالی برخوردار است، لذا، کمک رسان به رشد و تعالی انسان است. چون ریشه در تاریخ دارد محمل میراث فرهنگی است و چون یک محصول فرهنگی است، حامل پیام و محتوای ارزشمند است،از این سو ما می توانیم از تمامی این هنرهای ازشمند که به دست فراموشی سپرده شده در معماری داخلی بهره ببریم و در دنیای پر رمزو راز گذشتگان قدم برداریم و درباره به اصل خویش بازگردیم

نویسندگان

کاملیا کمایی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری داخلی، گروه هنرومعماری، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران,

امیر صناعی

عضو هیات علمی گروه هنرومعماری ، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران,