بررسی هنر از دیدگاه فلاسفه

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,283

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CAUM01_2115

تاریخ نمایه سازی: 25 اردیبهشت 1398

چکیده مقاله:

چیستی هنر و زیبایی پرسشهایی هستند که از زمانهای بسیار دور مطرح بوده اند و بیشتر از دو هزار سال است که فلاسفه تلاش کرده اند، با نظریه پردازی به شیوه خاص خویش، باب تازه ای را به روی هنر و زیبایی شناسی جدید بگشایند؛ ایشان به دنبال تبیین ارزش هنر بوده و هرکدام از آن ها که تابع مسلک عقلگرایی یا تجربه گرایی بودند، ارزش هنر را به چیزی نهادند و بدین ترتیب نظریات لذتگرایی و بیان گرایی و شناخت گرایی زیبایی شناسانه شکل گرفت. فلسفه هنر و زیبایی شناسی همواره در دیدگاه بزرگان اندیشه و تفکر جایگاهی ویژه داشته و اغلب در قالب زیبایی شناسی پیگیری شده است. اگر از هنری، استفاده ابزاری و عملی شود، آن هنر، هنری مکانیکی است. اما اگر مقصود از هنری، احساس لذت باشد، آن هنر، هنر زیبایی شناختی نام دارد. زیبایی شناسی فلسفی از بدو تولد در امر تعریف هنر و تبیین ارزش آن جویای بی طرفی محالی بوده است و بدین ترتیب نظریات متعددی با عناوین لذت گرایانه، بیان گرایانه و شناخت گرایانه و... ظهور کرده اند. در این مقاله به بررسی نظریات فلاسفه در باب هنر و شناخت آن می پردازیم.

نویسندگان

حسن اصانلو

استاد دانشگاه علاالدوله سمنانی و رییس دانشکده سوره -

سارا مهرپرور

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علاالدوله سمنانی گرمسار-