کاربرد تکنولوژی واقعیتمجازی در ورزش

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 4,814

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CDLC01_104

تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1396

چکیده مقاله:

مقدمه:واقعیت مجازی یک فناوری است که به کاربر امکان می دهد در محیط شبیه سازی شده توسط رایانه قرار گیرد. این محیط در درجه اول بصری است که به وسیله صفحات نمایش ایجاد می شود و در درجه دوم این محیط می تواند شامل صداهایی هم باشد که به وسیله گوشی یا بلندگو به کاربر منتقل می شود. در موارد خاص ارتباط از طریق حس لامسه هم امکان پذیر است. این فضا که به کمک رایانه خلق می شود، واقعی حس می شود گرچه واقعی نیست. واقعیت مجازی فناوری است که می تواند به منظورهای مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله کاربردهای مهم واقعیت مجازی، می توان به نقشآن در ورزش اشاره کرد.روشبررسی: مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که حاصل مطالعه و بررسی منابع، متون و مقالات معتبر از طریق جستجوی کتابخانه ای و اینترنتی در سایت هایIranmedex, Magiran, Pubmed, Sciencedirect, Scopus, Google Scholar می باشد و به کاربرد تکنولوژی واقعیت مجازی در ورزش می پردازد.یافته ها و نتیجه گیری:مطالعات انجام شده نشان داد که این تکنولوژی می تواند در آموزش فعالیت های ورزشی به ورزشکاران مبتدی و حرفه ای کمک کند و نقش مهمی را در تمرینات ورزشی آینده بازی خواهد کرد. شبیه سازی محیط ورزشی در هر رشته ورزشی قابل انجام است. به عنوان مثال استفاده اولیه از آن در حال حاضر موفقیت هایی را در پیشرفت آموزشی و حرفه ای ورزش گلف نشان داده است. همچنین شنا، شیرجه، موتورسواری، چتربازی و بدنسازی از جمله ورزش هایی است که می توان با کمک این تکنولوژی به تمرین پرداخت. این فناوری در روانشناسی از راه دور تیم های ورزشی نیز می تواند مفید باشد. با شبیه سازی استادیوم های ورزشی، ورزشکاران می توانند قبل از حضور در مکان مسابقه، به صورت مجازی در محیط موردنظر راه بروند و قسمت های مختلف آن را بررسی کنند. این امر از استرس و نگرانی آنان می کاهد و نقش موثری در آمادگی ورزشکار برای رقابت های ورزشی ایفا می کند.

نویسندگان

آرزو ارزانی بیرگانی

فناوری اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران

حسن بستان

فناوری اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران

فرزانه ارزانی بیرگانی

ریاضی محض، گروه ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • احمدیان ع. حاتمی م. زهراکار ک. اثربخشی درمان کوتاه مدت ...
  • انصاری م. واقعیت مجازی 1394 قابل دسترس در سایت: ...
  • مستکین ا. هدست واقعیت مجازی و حس دوچرخه سواری در ...
  • لهردی ن. چند کاربرد واقعیت مجازی .1394 قابل دسترس در ...
  • میرزامهدی تهرانی س. مفاهیم: واقعیت مجازی چیست و چه کاربردهایی ...
  • واقعیت مجازی چگونه سلامت شما را تغییر خواهد داد؟. پایگاه ...
  • واقعیت مجازی و ورزش. دپارتمان ورزش فارمد 1394.قابل دسترس در ...
  • Bideau B, Kulpa R, Vignais N, Brault S, Multon F, ...
  • Griffiths J. How virtual reality is helping Team GB 2015. ...
  • Liao T. Application of Virtual Reality Technology to sports. Internationl ...
  • Virtual Reality: The Future of Athletic Training. AthleteTrax 2016. Available ...
  • نمایش کامل مراجع