بررسی تصویر هارپی از نظر تنوعگونه و ریخت در زمینه درخت زندگی بر روی ظروف سفالی و فلزی در هنر دورهی اسلامی ایران قرون پنجم تا هشتم هجری قمری
محل انتشار: کنفرانس بین المللی مهندسی، هنر و محیط زیست
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,106
فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CEAE01_125
تاریخ نمایه سازی: 14 مرداد 1394
چکیده مقاله:
هارپیها تلفیقی از سر انسان اغلب سر زن با تنهی پرنده میباشند، بنابراین میتوان آنها را جزء گروه ترکیبات انسان - حیوان بهشمار آورد. هارپیها در دوران باستان روح انسان را پس از مرگ همراهی میکردند و به دنیای دیگر میبردند. این موجودات در هنر تمدنهای باستان از جمله: یونان، مصر، بین- النهرین و ایران وجود داشتهاند و در دورهی اسلامی از سدهی پنجم هجری قمری، تصاویر آنها بر روی سفالینهها و ظروف فلزی ظاهر شدند. با توجه به اینکه این نقوش، بر روی سفالینهها و ظروف فلزی به وفور خودنمایی میکنند و از موتیفهای مهم هنر دورهی اسلامی به شمار میآیند، در این مقاله سعی بر آن است که مفاهیم مرتبط با هارپی در هنر دورهی اسلامی بیان گردد. چگونه میتوان هارپی را بر اساس ریختشناسی و تنوعگونه در زمینه درخت زندگی مورد بررسی قرار داد؟ دلیل استفاده از آن بر روی ظروف در این قرون ) پنجم هشتم ه.ق. ( بر چه اساسی است؟با توجه به کاربرد این تصاویر در دورهی اسلامی بر - روی ظروف سفالی و فلزی این فرض وجود دارد که این نمادها در این دوره مفاهیم تازهای یافتهاند و تنها به عنوان یک نقش تزئینی، بهکار برده نشدهاند و گسترش عرفان اسلامی و گاهی وفاداری به مفاهیم باستانی به عنوان عاملی موثر در ظهور این نمادها بر روی آثار هنری مطرح میگردد. تا کنون بهطور تخصصی پژوهشی که در آن به علل ظهور، مفاهیم و کاربردهای تصویر هارپی در زمینه درخت زندگی پرداخته باشد انجام نگرفته است. این تحقیق از نوع نظری میباشد و از روش تحلیلی توصیفی و تجزیه و - تحلیل دادهها و تصاویر استفاده گردیده است. گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و کتابخانهای صورت گرفته است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
علیرضا طاهری
دانشیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان
ملیحه کشتگر
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :