نقد زیبا شناسانه نگاره کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار ازمنظرحکمت هنراسلامی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,932

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CEAE01_162

تاریخ نمایه سازی: 14 مرداد 1394

چکیده مقاله:

در میان کتب مصور فارسی، شاهنامه فردوسی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، از جمله شاهنامه بایسنقری که متعلق به مکتب هرات تیموری است؛ از این نسخه نگاره کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار برخوردار از ساختاری منطبق بر اصول و قواعد این مکتب بوده و قوام و صلابتی در خور توجه دارد. ظهورمکتب هرات تیموری در عصر درخشان هنراسلامی آن را ملزم به پیروی از ارزش های اصیل آن نموده، لذامی توان نگاره ی یاد شده را نمونه ای از آثار نگارگری ایرانی که از اصول حکمت هنر اسلامی پیروی کرده است مورد بررسی قرار داد. در این نوشتارکه هدف آن مطالعه نقد گونه ی ساختار و معنا در نگاره کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیارمی باشد، بررسی ها در پی طرح این پرسش کلی صورت گرفته که نگاره ی یادشده چگونه منطبق با اصول هنر اسلامی می باشد؟ . بدین منظوردر کنار توصیف ظاهری و نمادین نقوش و رنگ های نگاره و ارزیابی عناصر آن، به منظور عمق بخشیدن به یافته ها این نگاره با چند نگاره ی هم عصر خود مورد مقایسه قرار گرفته است. پژوهش حاضر به روش نقد زیباشناسانه نقد ظاهری به کمک مطالعات کتابخانه ای و اسنادی صورت گرفته و نتایج آن حاکی از آن است که نگاره کشته شدن ارجاسب دارای حرکت و جنبشی صعودی است، و حرکتی کمال گرا منطبق براصول حکمت هنراسلامی دارد و همچنین کثرت اجزای تشکیل دهنده در راستای ایجاد وحدت بصری، به درج اصل وحدت درکثرت نایل آمده است. همچنین دراین نگاره جنبش و حرکت موجود، عدم تقارن و نمایش هم زمان چندین فضا در کنارهم سبب شده تا با سایر نگاره های هم دوره خود متفاوت شده و به نوعی پایه گذار مکاتب بهزاد و تبریز صفوی گردد

کلیدواژه ها:

نقد ، شاهنامه ، مکتب هرات ، نگاره ی کشته شدن ارجاسب ... ، حکمت هنر اسلامی

نویسندگان

مهین سهرابی نصیرآبادی

استادیار دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س)

ندا سالور

دانشجو کارشناس ارشد صنایع دستی دانشگاه الزهرا(س)

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اردلان . نادر، 1390، حس وحدت، تهران، علم معمار. ...
  • افراسیاب پور، علی اکبر، 1387، زیبایی از دیدگاه ملاصدرا، نشریه ...
  • آیت الهی، حبیب لله، 1379 _ وجوه افتراق و اشتراک ...
  • پاکباز، رویین، 1381، دایره المعارف هنر، تهران، فرهنگ معاصر. ...
  • پاکباز، رو یین، 1383، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، ...
  • پور جعفر، محمد رضاو موسوی لر. اشرف، بررسی ویژگی های ...
  • حسنوند، محمد کاظم ورهنورد، زهرا و شیروی. الهام، مطالعه نمادها ...
  • فردوسی.ابوالقاسم، 1389، شاهنامه فردوسی نسخه موسکو، تهران، پارمیس. ...
  • کوپر. جی .سی، 1379فرهنگ مصور نمادهای سنتی، کرباسیان، ملیحه، تهران، ...
  • گری، بازل، 1385، نگاهی به نگار گری در ایران، شیروانلو، ...
  • گودرزی، مصطفی ومظفری خواه، زینب، بررسی فضا در نگارگری ایرانی ...
  • مددپور، محمد، 1390، آشنایی با آرای متفکران درباره هنر، جلد3و4، ...
  • معین، محمد، 1385، فرهنگ فارسی، تهران، سرایش. ...
  • نصر، سید حسین، 1389، هنر و معنویت اسلامی، تهران، حکمت. ...
  • هال، جیمز، 1383، فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق ...
  • هوهنه گر، الفرد، 1366، نماد ها و نشانه ها، صلح ...
  • شاهکارهای نگارگری ایران، 1384، موزه هنرهای معاصر، تهران. ...
  • نمایش کامل مراجع