جایگاه طلا در صفحه آرایی قرآن های خطی ایران

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 355

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CEAE01_312

تاریخ نمایه سازی: 14 مرداد 1394

چکیده مقاله:

در هنر اسلامی به مفهوم واقعی آن، همه ی عناصر آفریننده ی اثر هنری، نوروجلوه هایی ازفروغ ایزدی هستند و رسیدن به این معنا و توان اجرای آن در هنر، نیازمند درک و فهم در وادی عرفان است. هنر اسلامی انعکاس علاقه ی مسلمانان به هنر و زیبایی و ابزاری برای برقراری ارتباط با دیگران است. هنرهای طلایی قرآن مجید، در ارتباط با هنر و تمدن دوران اسلامی از معنا و مفهوم بسیار گسترده و عمیقی برخوردار است. تذهیب اگر بر گرد مصحف آیات قرآنی باشد بی تردید به سوی نورالنور ایزدی می رود. قرآن به کرات خودرا نوریا منور می خواند و از آنجایی که در صفحه آرایی کلام ا... مجید، طلا بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است، دارای بار معنایی غنی اسلامی است. درطول دوران اسلامی هنرمندان پوشیده اند تا با بهره گیری از استعدادها و مهارت های خویش و ابزاری که در اختیار داشتند این فرستاده ی آسمانی را از لحاظ بصری به آنچه که هست نزدیک تر کنند. در کتاب آرایی قرآن های خطی ایران، استفاده از طلا با توجه به روایات و مفاهیم مذهبی جایگاه ممتازی داشته است. کاربرد طلا در تذهیب به نسبت سایر هنرهای طلایی، غنای تصویری و مفهومی بیشتری را نشان می دهد و از مهم ترین گونه های تزئینات به کار رفته در صفحه آرایی قرآن های خطی دوران های مختلف اسلامی است. دراین پژوهش به بررسی هنرهای طلایی در صفحه آرایی قرآن های خطی ایران اسلامی پرداخته می شود. با توجه به بررسی های صورت گرفته می توان گفت اصلی ترین و بارزترین هنرطلایی به کار رفته در تزیینات قرآن های خطی، هنرتذهیب می باشد. روش تحقیق در این پژوهش، نظری- تاریخی بوده و وجمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای انجام گرفته است.

کلیدواژه ها:

هنراسلامی. قرآن های خطی. صفحه آرایی. هنرهای طلایی. طلا

نویسندگان

شادی شیرازی نژاد

دانشگاه هنر اصفهان

زهرا عباسپور

دانشگاه هنر اصفهان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن ندیم، محمد بن اسحاق(1366)، الفهرست، ترجمه رضا تجدد، تهران: ...
  • افشارمهاجر، کامران(1383)، پایه و اصول صفحه آرایی، تهران:شرکت نشر کتاب ...
  • ریشار، فرانسیس(1385)، کتاب ایرانی چهار مقاله در مباحث متن پژوهی، ...
  • شایسته فر، مهناز(1384)، عناصرهنرشیعی در نگارگری و کتیبه نگاری تیموریان ...
  • کاشانی، شیخ عبدالرزاق(1377)، اصطلاحات الصوفیه، ترجمه محمدخواجوی، تهران: مولی. کریم ...
  • کربن، هانری(1342)، نظرمتفکران اسلامی درباره طبیعت، ترجمه سیدحسین نصر، تهران: ...
  • خلیلی، ناصر(1379)، قرآن نویسی تا قرن چهام هجری قمری، ترجمه ...
  • آیت اللهی، حبیب الله، ؟، رنگ در قرآن، فصلنامه علمی ...
  • هراتی، محمدمهدی(1378)، تذهیب: گوهرجان برمصحف آیات، کتاب ماه هنر، ش12. ...
  • شکاری نیری، جواد(1382)، جایگاه رنگ در فرهنگ و هنر اسلامی ...
  • صواب پور فاطمه 1381 پایان نامه چاپ نشده لیسانس بررسی ...
  • نمایش کامل مراجع