واکاوی اصول طراحی مسجد مبتنی برآراء حکمت اشراقی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 556

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CEUCONF03_190

تاریخ نمایه سازی: 16 شهریور 1395

چکیده مقاله:

شیخ شهاب الدین سهروردی، باالهام گیری ازحکمت خسروانی ایران باستان و حکمای یونان، پایه گذاریکی ازمهمترین جریان های فکری تمدن اسلامی، یعنی حکمت اشراق شد. تعریف وی ازنوروسلسله مراتب نوردرجهان بینی مکتب اشراقی و اثبات عالم مثال به عنوان جهان قائم بالذات حقایق، عامل موثری دراعتلا و شکوفایی آرای حکمی درساحت هنرو معماری اسلامی ومنبع الهامی برای هنرمند مسلمان بود. نوربه عنوان رمزحقیقت دردست هنرمند مسلمان، ابزاری نمادین برای پیوند باملکوت وتمثیلی از جلوه ی وجودمطلق وبه تعبیر شیخ اشراق ، نورالانواراست ، که موجودات به نسبت قرب به روشنایی آن از وجودبهره مندند. هویت معنوی معماری اسلامخی، به عنوان یکی از مملوس ترین ومحسوس ترین هنرها، درکالبدمساحد اسلامی، باپیوند به حکمت اشراقی وپیروی ازاصول آن تعریف می شود. این مقابله پس از شرحی براندیشه های اشراقی سهروردی، باتعریف وتبیین نوردرحکمت اسلامی وبررسی جایگاه آن در معماری، به واکاوی اصول طراحی مسجد مبتنی برآرای حکمت اشراقی می پردازد. ازاین رو با بررسی اسناد کتابخانه ای جمع آوری شده ، به توصیف وتحلیل داده ها پرداخته و درپی یافتن پاسخ این سوال که هنرمند مسلمان ، چگونه بابه کارگیری نور، سعی درارتقای کیفیت های معنوی وعرفانی این مهم ترین بنای اسلامی داشته است ؟ تحلیل یافته های نگارنده، نشان می دهد که معماری مساجد هم سو بااصول، مبانی و جهان بینی حکمت اشراقی، درطراحی فضا، به کارگیری نقوش وتزیینات وکارکردانعکاس خود، سعی درتجلی ذات مقدس نورالانوار درکالبد خانه های زمینی خدادارد.

نویسندگان

مرضیه شاهرودی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری ، واحد شیراز دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز ، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • کیانی، م. (1389)، "معماری ایران دوره ی اسلامی"، انتشارات سمت، ...
  • نصر، ح. (1394)، "سه حکیم مسلمان"، (ا. آرام، مترجم) انتشارات ...
  • عبداللهی اهر، م. (1387, پاییز)، "نور و مباحث مشترک آن ...
  • رضوی، ن. (1380)، "معماری مسجد، موسیقی نور"، مجموعه مقالات دومین ...
  • بلخاری قهی، ح. (1390)، "مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی" ...
  • هیلن برند، ر. (1389)، "معماری اسلامی"، (ب. آیت الله زاده ...
  • علیزاده‌ی بیرجندی، ز. (بدون تاریخ)، "تحلیل نشانه شناسی صورت و ...
  • بمانیان، م و عالی نسب، م. (1391، پاییز و زمستان)، ...
  • کربن، ه. (392 1)، "انسان نورانی در تصوف ایرانی" _ ...
  • صیدی، م و اختر، ح. (1393، تابستان)، "بررسی نظام نوری ...
  • خوش‌نظر، ر و رجبی، م. (1387)، "حکمت نوری سهروردی و ...
  • شفیعی، ف و بلخاری قهی، ح. (1390، بهار و تابستان)، ...
  • مددپور، م. (1393) "تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی"، شرکت ...
  • بورکهارت، ت. (1392)، "هنر مقدس"، (ج. ستاری، مترجم) انتشارات سروش، ...
  • خلیقی، ح. (1357، تابستان)، "مکتب اشراق (سهروردی)"، دانشکده ی ادبیات ...
  • دیلم صالحی، ب. (1381، پاییز و زمستان)، "آموزه‌ی هماهنگی با ...
  • بورکهارت، ت. (1392)، "هنر اسلامی، زبان و بیان"، (م. رجب‌نیا، ...
  • پوروزیری، ر. (1378)، "مسجد نیایشگاه کامل"، مجموعه مقالات همایش معماری ...
  • بمانیان، م، پورجعفر، م، احمدی، ف و صادقی، ع. (1389، ...
  • ستاری ساربانقلی، ح. (1380)، "تجلی عرفان، نور و رنگ در ...
  • استیرلن، ه. (1377)، "اصفهان، تصویر بهشت"، (ج. ارجمند، مترجم) نشر ...
  • صفایی‌پور، ه، معماریان، غ و بمانیان، م. (1393، زمستان)، "بررسی ...
  • نمایش کامل مراجع