سیر تحول تاریخی نقوش تزیینی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 682

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CEUCONF05_186

تاریخ نمایه سازی: 26 مرداد 1397

چکیده مقاله:

اهمیت و بررسی نقوش تزیینی در هنر قبل از اسلام پایه و اساس اولیه نقوش تزیینی که تاکنون در گونه های مختلف هنری از جمله کاشی کاری و گچ بری ،حجاری ،کتاب آرایی و .. مورد استفاده قرار گرفته است پس از ظهور اسلام معماران مسلمان همچون سایر هنرمندان دریچه های جدیدی از بینش به رویشان گشوده شد که تحولی بزرگ در تمام تجلیات فکری و هنری آنان به وجود آورد.. هنرمند مسلمان به ایجاد تزیین های پرداخت که عنصر اصلی آن ها اشکال هندسی و نقوش انتزاعی بود چنین نگرشی باعث ایجاد قالبی گردید که حالتی کاملا تشبیهی دارد و با ایجاد احجام و تزیین ها شامل نقوش هندسی و نگاره های اسلیمی به بیان احساس و اندیشه ای خاص پرداخته که توحید مهمترین موضوع آن است. نقوش در دوران اسلامی در این ترکیب بندی ها موتیف ها به شکل عوامل مستقل و مجزا عمل می کنندولی از طریق تکرار تقارن و تقابل موفق به تشکیل نظام نقش پردازی واحدی می شوندکه از انسجام برخوردارند.هدف از انجام این پژوهش احیای هنرهای از یاد رفته می باشد.روش پژوهش در این تحقیق از نوع توصیفی –تحلیلی مورد پژوهش و تحقیق قرار گرفته است. نقوش با طی زمان لازم و سبک و سیاقی نو در طراحی و ترکیب نقوش طرح های تکراری و ساده جای خود را به اشکال متنوع و پرجزییات مجرد و خیالی با ترکیبات آزاد و رها دادند که از نظام هندسی و ریاضی گونه برخوردار بوده است.

نویسندگان

گلشن رضایی میرقاید

دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی ، اهواز، ایران - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی ، اهواز، ایران

بهروز جانی پور

استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، ایران