تحلیل و ارزیابی بازسازی و نوسازی بافت ناکارآمد شهری با رویکرد استانداردPMBOK*مطالعه موردی: مجموعه مسکونی- تجاری در محله سیروس، منطقه 12 شهرداری تهران

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 766

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CEUCONF06_0063

تاریخ نمایه سازی: 24 شهریور 1398

چکیده مقاله:

از ایامی که اولین شهرها بنانهاده شده اند، فرایند بازسازی و نوسازی شهری نیز وجود داشته است. شهرهای کهن سال در گذر زمان تغییر شکل میدهند و به ناگزیر با ضرورت فرایند پیوستهای از بازسازی و بازآفرینی روبرو میشوند. کشورهای درحال توسعه در فرایند بازسازی و نوسازی شهری نسبتا جوان میباشند. تلاش این کشورها عمدتا معطوف به حل مشکلات محله های فقیر شهری است که بالغبر 30 الی 60 درصد از جمعیت شهری این کشورها را در خود جای میدهند و سریع الرشدترین قسمت های شهری این بخش از جهان به شمار می آیند. سیر تکوین بازسازی و نوسازی در کشور ایران از پیش از انقلاب اسلامی آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد که به موازات توسعه شهرها پیشرفت هایی در عرصه مرمت، نوسازی و به سازی شهری رخداده است. ازاین رو، تهران به عنوان پرجمعیت ترین شهر و پایتخت کشور بایستی بتواند نقش تاریخی و فرهنگی خود را با رویکرد سیر به سوی حفظ میراث فرهنگی با عنایت به ارتقای کیفیت زندگی ساکنان خود ایفا نماید و با توسعه پایدار محله های خود، تلاش در ایجاد وضعیت مطلوبی در این عرصه داشته باشد و ضمن حفظ هویت فرهنگی و تاریخی خود، ملزوماتی برای بازگشت اهالی اصیل و بومی اینچنین محله هایی را فراهم نماید. در همین امتداد، محله سیروس واقع در ناحیه سه منطقه 12 شهرداری تهران، که سهم عمده فضای کالبدی آن را بافت های ناکارآمد تشکیل میدهند، به دنبال ارزش دهی مجدد به بافت های تاریخی و هویت فرهنگی موردتوجه دوباره برای ساماندهی قرارگرفته است. فلذا در تحقیق پیشرو ابتدا به صورت اجمالی بافتار و خاستگاه پروژه مطالعه موردی و همچنین پروژه های بازسازی و نوسازی مشابه در سایر کشورها موردبازنگری و مرور انجام میگیرد. در ادامه، با رویکرد استاندارد PMBOK محورهای اصلی نظیر مطالعات امکان سنجی، سند منشور پروژه، ساختار شکست پروژه و مدیریت ذینفعان پروژه به همراه دستاوردهای واقعی پروژه مزبور (مجموعه مسکونی- تجاری سیروس) در این حوزه ارایه میگردند تا با تاکید مجدد بر دیدن موضوع در بستر تحقیق، با بهره گیری از یافته ها، ساماندهی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری را تحلیل و ارزیابی نموده و بر پایه این تحلیل بتوان در پژوهش های آتی به راهکارها و الگوهایی برای بازسازی و نوسازی مطلوب محله های این چنینی رسید.

کلیدواژه ها:

بازسازی و نوسازی ، بافت فرسوده و ناکارآمد شهری ، توسعه پایدار و هویت فرهنگی ، استاندارد PMBOK ، مطالعات امکانسنجی و سند منشور پروژه و ساختار شکست پروژه و مدیریت ذینفعان پروژه.

نویسندگان

محمد معهود

تدریس یار کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت دانشگاه مهرالبرز

لیلا خالقی

کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه مهرالبرز

شایان حجت پناه

تدریس یار کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت دانشگاه مهرالبرز

شهریار حجت پناه

مدرس گروه آمار دانشگاه آزاد تهران شمال