قیاس دو معماری طبیعت گرا: ارگانیک رایت و پرش کیهانی جنکز

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 674

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CEUCONF07_032

تاریخ نمایه سازی: 22 مرداد 1399

چکیده مقاله:

امروزه سبک های معماری متنوعی شناخته شده اند که برخی نسبت به هم قابلتمایز هستند و برخی نیز نقاط مشترک فراوانی دارند، به طوریکهفهم تمایز میان آنها دشوار است. معماری ارگانیک یا معماری انداموار یا بیومورفیسم یک فلسفه در معماری است که به ترویج هماهنگی بین انسان، طبیعت و معماری میپردازد. در این سبک، ساختمان و محیط، یک ترکیب متحد و یکپارچه هستند. در واقع، معماری ارگانیک بهدرآمیختن بنا با طبیعت تاکید دارد. فرانک لوید رایت پدر معماری ارگانیک است. با پیدایش علوم جدید مانند دینامیک غیرخطی، علوم آشفتگی،پیچیدگی و هندسه نااقلیدسی، علم مدرن و جهان ریاضی گون مدرن مورد شک قرار گرفت. به واسطه ی نظریه ی نسبیت انیشتین و اصل عدم قطعیت هایزنبرگ، مبانی جهان مکانیکی نیوتون زیر سوال رفت. یکی از سبک هایی که بعد از این انقلاب فکری به وجود آمد معماری پرش کیهانی است. در این سبک، طبیعت و مجموعه ی بزرگتر از آن، یعنی کیهان ارزشمند شمرده می شوند و به همراه علوم جدید، الگویی برای طراحی معماری میگردند. چارلز چنکز بزرگترین نظریه پرداز این سبک در ابتدا نام معماری ارگانیک 2 را برای آن انتخاب کرد، ولی بعدها آن را به معماری پرش کیهانی تغییرداد. در این پژوهش به روش مطالعات کتابخانه ای، مبانی و ویژگی های معماری ارگانیک رایت و معماری پرش کیهانی جنکز را شناسایی می کنیم و نمونه ای موردی از هر سبک می آوریم. با قیاس هر دو سبک به این نتیجه می رسیم که آنها در کنار شباهت ها، تفاوت های فاحشی نیز دارند.

نویسندگان

پریسا کامیارفر

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه حکیم سبزواری

وحید صدرام

استادیار دانشکده ی معماری و شهرسازی، دانشگاه حکیم سبزواری