محور بصری و حرکتی و جایگاه آن در معماری مسکونی دوره قاجار شیراز

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 671

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CEUCONF07_238

تاریخ نمایه سازی: 22 مرداد 1399

چکیده مقاله:

پژوهش حاضر در پی شناخت نقش مفاهیم پایه ای دید و نور و مظاهر آن در معماری بناهای دوره اسلامی شیراز و بیانروش ها، انواع و دلایل به کارگیری این مفاهیم در زندگی انسان دارد. فرضیه اصلی در مقاله حاضر این است که نور و دیددر طراحی بناها علی الخصوص خانه ها نقش اساسی دارد و دید در برخی موارد از نور مهمتر بوده است. لذا با بررسی میدانیو کتابخانه ای به روش توصیفی تحلیلی به تحلیل باغ ها، مساجد و خانه های شیراز پرداخته شده است. نتایج حاصل از اینکنکاش نشان میدهد نور در طراحی پلان، چیدمان فضاها، جهت گیری فضاها، فرم هندسی آن ها، ارسی ها و ایجادسلسله مراتب و انتقال فضایی استفاده شده است. به کارگیری پدیده گلخانه ای، شکست و انعکاس نور از دیگر مواردکارکرد آن است. محور بصری و دید اهمیت ویژه ای دارد و در چیدمان فضاهای اصلی مساجد، باغ ها و خانه ها همیشه دراولویت بوده است.

نویسندگان

هانی زارعی

مربی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، گروه مرمت بناهای تاریخی، دزفول، ایران

الیاس مودت

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، ایران