مقایسه معماری مسجد دارالاحسان سنندج با مسجد کبود تبریز

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 423

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CEUCONF07_439

تاریخ نمایه سازی: 22 مرداد 1399

چکیده مقاله:

مساجد مهم ترین بناهای مذهبی هر شهر و روستا هستند که همواره نقش مهمی در زندگی مسلمانان داشته اند. اقامه نمازجمعه، مراسم مذهبی، ایراد خطبه ها و تدریس در مساجد انجام می گرفت، زیرا مسجد بهترین مکان برای ابلاغ فرامینحکومت به مردم بود. مساجد بیشترین و مهم ترین حجم بناهای بازمانده از معماری اسلامی در ایران را به خود اختصاصداده اند. معماران دوره اسلامی مسجد را به شیوه های گوناگون می آراستند. معماری مسجد عظمت و شکوهی را بهنمایش می گذارد که نشانگر ذوق سرشار زیبایی شناسی و منبعی جز ایمان مذهب و الهام آسمانی نمی تواند داشته باشد.پس از ورود اسلام به ایران مساجد زیادی در جای جای کشور به بهترین نحو ممکن ساخته شد، در این میان خوشبختانهاستان کردستان سهم قابل توجهی را از این مساجد داشته است. اکثر مساجد استان کردستان به صورت معماری بومی و باسلیقه استادکاران و در حد نیاز مردم محلات احداث شده است. از این میان مسجد- مدرسه دارالاحسان که ترکیبی ازمسجد و مدرسه است، متاثر از سبک معماری اصفهانی و با تاکید بر معماری بومی ساخته شده است. در پیشینه معماریمسجد ایرانی، اندیشه به کار رفته در آفرینش معماری مسجد کبود تبریز، همچون تک ستاره ای است که برای یک باردرخشیده و سپس خاموش شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تفاوت میان معماری مسجد دارالاحسان سنندج بامسجد کبود تبریز می باشد. از این رو نگارندگان در جهت نیل به اهداف پژوهش از روش توصیفی- تطبیقی و همچنیناستناد به منابع کتابخانه ای و بازدید میدانی (مسجد درالاحسان سنندج) بهره جسته اند.

نویسندگان

مژگان شریعتی

دانشجوی کارشناسی ارشد گروه معماری،واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران

کیانوش فرجی

عضو هیئت علمی گروه معماری،واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران