نقیضه سازی ناتورالیستی؛ نقیضه پردازی پست مدرن (در بررسی تطبیقی دو داستان کوتاه از صادق چوبک و سیمین دانشور)

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 557

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CFTCONF01_054

تاریخ نمایه سازی: 8 تیر 1398

چکیده مقاله:

توجه به مکتبهای ادبی در بررسی داستان ها و دیگر آثار ادبی همواره می تواند درک و فهم یک اثر را ژرفا بخشد و نکته هایی را که در مطالعه عادی مغفول می افتد، نمود بخشد و نیز پاسخگوی بسیاری از چرایی هایی باشد که در ذهن خواننده ایجاد میشود. در مقاله حاضر ضمن ارائه ویژگیهای مکتب ناتورالیسم در داستان اسائه ادب از صادق چوبک و نیز نمودن مختصات مکتب پست مدرنیسم در داستانی با نام میزگرد از سیمین دانشور نشان می دهیم که وجه اشتراک اصلی این دو داستان نقیضه پردازی است، اما وجوه اشتراک دیگری نیز به چشم می آید که دو علت اصلی دارد؛ نخست عامل نقیضه است که زمینه بسیاری اشتراکات دیگر را نیز فراهم می آورد و دوم این که پست مدرنیسم ملغمه ای از مکاتب دیگر است و این ویژگی نیز موجد پارهای دیگر از وجوه اشتراک می۔ شود. در این مقاله پس از نگاهی به نقیضه و شیوه های آن، روش نقیضه پردازی در دو داستان مزبور بررسی می شود سپس ویژگیهای مکتب مربوط به هر داستان با آوردن مصداق یا مصادیق آنها در دو داستان مورد نظر ارائه می شود. با توجه به اینکه میزگرد فراداستانی پست مدرنیستی است، به پدیده فراداستان نیز پرداخته میشود. در پایان نکاتی قابل تامل درباره برجسته ترین اشتراکات دو داستان یادآوری می گردد.

نویسندگان

جلیل خلیلی جهرمی

دکتری زبان و ادبیات فارسی- دبیر آموزش و پرورش ناحیه۴ استان فارس

مهسا خلیلی جهرمی

دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه یزد