بررسی تاثیربازیهای رایانه ای برروابط والد - فرزند

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 714

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO01_027

تاریخ نمایه سازی: 19 اردیبهشت 1395

چکیده مقاله:

هدف: گسترش روزافزون محبوبیت بازیهای رایانه ای درمیان کودکان و نوجوانان محققان رابران داشته است تابه مطالعه تاثیرات شناختی و عاطفی و رفتاری دریک بعد و مطالعه فردی خانوادگی و اجتماعی این بازیها دربعد دیگر بپردازند هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای برروابط والد - فرزند می باشد روش: جامعه اماری این پژوهش والدین فرزندان 8تا18 سال درشهر همدان بودند که فرزندان آنها ساعتهای قابل توجهی را به بازیهای رایانه ای می پرداختند ازاین جامعه نمونه ای انتخاب گردید که فرزندانشان حداقل 1 سال و درطول شبانه روز بین 3تا 6 ساعت با میانگین 4:30 ازبازیهای رایانه ای استفاده میکردند حجم نمونه از40نفر 20پدر و20مادر تشکیل شده بود همچنین فرزندان آنها تعداد 40نفر نمونه ی دیگر پژوهش ما راتشکیل میدادند دراین پژوهش ازروش نمونه گیری دردسترس و گلوله برفی استفاده شد ابزار پژوهش دونوع مصاحبه نیمه ساختاریافته که نوع اول شامل چهارسوال کلی و بازی پاسخ برای والدین و نوع دوم شامل سه سوال کلی و باز پاسخ برای والدین و نوع دوم شامل سوال کلی و باز پاسخ برای فرزندان بود هرمصاحبه برای مدت 15دقیقه انجام میش د دراین تحقیق برای تحلیل داده ها ازروش کدگذاری ازاد و کدگذاری محوری استفاده شد یافته ها تجزیه و تحلیل متن مصاحبه های والدین درمورد دیدگاه آنها به بازی رایانه ای فرزندانشان به شکل گیری 3مضمون کلی و 8طبقه جزئی منجر شد ازبرجسته ترین عوامل جزئی که موجب رنجش و پرخاشگری والدین نسبت به فرزندانشان شده بود میتوان به نافرمانی ازدستورات والدین عملکرد تحصیلی ضعیف و عدم رابطه کلامی با والدین اشاره کرد

کلیدواژه ها:

نویسندگان

محمدرضا ذوقی پایدار

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا

سیدعلی شریفی فرد

دانشجوی کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه بوعلی سینا

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • استراس، آنسلم و جولیت کوربین (1385). اصول روش تحقیق کیفی: ...
  • جوادی، محمد جعفر: امامی پور، سوزان و رضایی کاشی، زهرا ...
  • صادقیان، عفت .(1384). تاثیر کامپیوتر و اینترنت بر کودکان و ...
  • کوهی، کمال. (1392)، بررسی اعتیاد دانش آموزان به بازی های ...
  • . گانتر، بری. (1387). اثر بازی های ویدئویی و رایانه ...
  • Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2001). Effects of ...
  • Anderson, C. A., & Dill, K. E. (2000). Video games ...
  • Antonietti, A., & Mellone, R. (2003). The difference between playing ...
  • Breakwell, G. M., C. Fife-shaw, T. Lee, and J. Spencer. ...
  • Chambers, J. H., & Ascione, R. F. (1987). The effects ...
  • Durkin, K., & Barber, B. (2002). Not so doomed: Computer ...
  • Griffiths, M. D., & Hunt, N. (1998). Dependence on computer ...
  • Kruot, R. E., & Gross, E. F. (2000). The impact ...
  • Loftus, G. A., & Loftus E. F. (1983). Mind at ...
  • _ Tionn, H. H. (1984). Report of facial rashes among ...
  • Wei, R. (2007). Effects of playing violent video games on ...
  • Zarat, M. M. (1984). Cataracts and visual display terminals, in ...
  • نمایش کامل مراجع