تحلیل برنامه درسی پنهان بازی های رایانه ای و اثرات آن برمهارتهای اجتماعی دانش آموزان

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 964

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO01_043

تاریخ نمایه سازی: 19 اردیبهشت 1395

چکیده مقاله:

برنامه درسی پنهان به ابعادیادگیری های دوران تحصیل اشاره دارد که دربرنامه های رسمی مدنظر نبودها ست اما دانش اموزان درطول دوران تحصیل آن را کسب کرده اند هدف پژوهش حاضر واکاوی برنامه درسی پنهان بازی های رایانه ای واثار آن برمهارت های اجتماعی دانش اموزان بود دراین پژوهش ازروش توصیفی هبمستگی استفاده شد جامعه پژوهش شامل تمامی دانش اموزان پسرپایه اول متوسطه دوم مدارس دولتی شهریزد بودند که ازطریق فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 265 نفر آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش استفاده ازبازیهای رایانه ای وهمچنین پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت بود که روایی و پایایی آنها تایید شد و به منظور تحلیل داده ها ازضریب همبستگی پیرسون استفاده شد یافته ها نشان داد انجام بازیهای رایانه ای ابعادپنهانی را ازبرنامه درسی قصد نشده برایدانش اموزان به همراه داشته است ازمیان مولفه های مهارتهای اجتماعی انجام بازیهای رایانه ای موجب کاهش توانایی حفظ ارامش مهارت گوش دادن توانایی همدلی ارتباط چهره ای و توانایی کنترل خشم دردانش اموزان میشود اما برمولفه های ارتباط موثر و مسئله گشایی تاثیراتی مشاهده نشد براساس این یافت ها پژوهش حاضر لزوم به حداقل رساندن زمان انجام اینگونه بازی ها مخصوصا بازیهای خشن و همچنین انتخاب محتوای مناسب آنها را به والدین طراحان رسانه های آموزشی و مسئولین مدارس توصیه می کند

نویسندگان

مریم کیان

استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • مهرمحمدی، محمود؛ برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها. ...
  • بررسی نظرات کودکان، نوجوانان و مادران نسبت به اثرات اجتماعی بازی های رایانه ای [مقاله ژورنالی]
  • منطقی، مرتضی؛ بازی‌های ویدئویی-رایانه ای. تهران: انتشارات عابد، .1387 ...
  • موسی زاده، شیرین؛ ماهیت مهارت‌های اجتماعی. ماهنامه علمی-تخصصی انجمن روابط ...
  • I6] تفضلی‌فرد، لادن؛ اهمیت طبقه‌بندی بازی‌های رایانه ای. کتاب ماه ...
  • اژه‌ای، جواد، آزاد فلاح، پرویز، دوران، بهناز؛ بررسی رابطه بازی‌های ...
  • میرویی، فرزانه؛ بررسی تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر انزوای اجتماعی دانش ...
  • I9] گیویان، عبدالله؛ بازی‌های رایانه ای، مجموعه مقالات. تهران، همشهری، ...
  • شمسه، مجید؛ بررسی رابطه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و ارتباطات ...
  • جعفری هرفته، مرضیه؛ بررسی رابطه بین جو مدرسه با رشد ...
  • دوران، بهناز؛ بررسی رابطه بازی‌های رایانه‌ای و مهارت‌های اجتماعی نوجوانان. ...
  • فضای سایبری و چالش تربیت انسان اندیشه ورز: مروری بر آرای متفکران معاصر [مقاله کنفرانسی]
  • Eisner, E.W; The educational imagination: on the design and evalution ...
  • Livingstone, Sonia; Young people and new media; Childhood and the ...
  • Cassas, Ferran; Perceptions of video games among Spanish children and ...
  • Rashid, Tallat; Development of social skills among children at Elementary ...
  • نمایش کامل مراجع