مدخلی بر رهیافت نقادانه در بازیهای رایانهای

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 520

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO01_077

تاریخ نمایه سازی: 19 اردیبهشت 1395

چکیده مقاله:

رشدتولید و اشاعه بازیهای دیجیتالی درقالبهای گوناگون به عنوان صنعت سرگرمی و نظام اموزش فرصت تامل و نگاه نقادانه را ازبازیگران گرفته است فقدان رویکرد نقادانه به بازیهای دیجیتال راه را برای افزایش میزان اسیب های نوین فراهم نموده است کاربست الگوهای نقادانه دربازی ها به عنوان پدیده ای فرهنگی و فناوری راهکاری موثر و مناسب برای افزایش سطح اگاهی و فهم جنبه های مختلف بازیها است بازی بنا به تعریف ساختاری نظام مند و متشکل ازاجزا است که هرجزئی با جزدیگر همکنشی دارد و برایند این همکنشی الگویی است که با تاثیر متفاوت نسبت به هریک ازاجزا بازیگردرچارچوب چنین ساخترای به تجربه ای متفاوت ازکنش مندی درذهن و زندگی دست می یابد درالگوی تحلیل و نقدبازی درمقام یک متن هنری ناقد ازمنظر هنری و بطور مشخص ازنقد ادبی و سینمایی دربرسی و نقد و تحلیل خویش سود می جوید مطابق این الگو با شیوه ای ازتولید ه نری روبروییم که شبیه سازنده است و بازیگر درمقام کاربر درنوعی فرایند تعاملی وارد میشود درالگویی مبتنی بربازشناسی ساختاربازی به بازی همچون ساختاری نظام مند و پویا مبتنی براطلاعات که به اجزایی اصلی و فرعی قابل تفکیک و تجزیه است نگاه میشود درالگوی نقد تطبیقی با تلفیق دوحوزه نظریه ادبیات و فلسفه ازیک سو و فناوری نرم افزاررایانه ای و طراحی بازی ویدئویی ازسوی دیگر ازرهیافت تطبیقی استفاده میشود .

نویسندگان

رضا رضازاده

استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه ایلام

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • کوثری، مسعود، عصر بازی (بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای در جامعه ...
  • صباغیان، مقداد جاوید و حسنایی، محمدرضا، بازی رایانه‌ای در مقام ...
  • آیت اللهی، حبیب ب..، شیوه‌های مختلف نقد هنری، تهران: پژوهشگاه ...
  • Salen, K. and Zimmerman, E. Rules of Play: game design ...
  • Juul, J. Half-real: Video games between real rules and fictional ...
  • Malaby, T. "Beyond play: A new approach to games, " ...
  • h tp ://www. gamecrittcs. com> [accessed by 31 December 2015] ...
  • Henricks, Thomas s., Play as Experience, American Journal of play, ...
  • Elkind, David, The Power of Play, Learning What Comes Naturally, ...
  • Willet, Rebekah, and Muriel Robinson "introduction. Encountering Play and Creativity ...
  • Bogost, I. The rhetoric of video games. In K. Salen ...
  • h tp ://gam escriticism. o rg/a rticles/editorik _ 1 -1 ...
  • Carroll, Noel (2004). The Power of Movies. In Peter Lamarque ...
  • http:/blog. ihobo.com/20 1 /0 1/th e -power-of-ga mes. html <[accessed ...
  • Schroder, Kim, Kirsten Drotner, Stephen Kline, and Catherine Murray. Researching ...
  • Bogost, Ian. Unit Operations, An Approach to Videogame Criticism. Cambridge, ...
  • https://www. igda.org/< [accessed 31 December 2015]. ...
  • نمایش کامل مراجع