الگوی سهگانه اقتباس از شاهنامه در نگارش بازینامه
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 484
فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CGCO02_024
تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1396
چکیده مقاله:
آثاری که از آداب، رسوم و فرهنگ این مرز و بوم ریشه گرفتهاند، ماده خام مناسبی را برای همگام شدن دو رسانهی ادبیات وبازیهای رایانهای فراهم میسازد. از آن جایی که ادبیات و بازیهای رایانهای هر یک دارای زبان و چهارچوبی مخصوصبهخود است؛ تلاش این نوشتار بهکمک روش توصیفی- تحلیلی در یافتن اشتراکهای ساختاری در بازیهای رایانهای و ادبیات غنی ایرانی با محوریت شاهنامه و تبدیل آن به گیمپلی است تا با در کنار هم قرار دادن این نتایج، بازی نامه نویسان را در نگارشادبیات اقتباسی برای رسانهای فراگیر چون بازیهای رایانهای، یاری رساند. برخلاف تصور رایج، آرایههایی نظیر تشبیه، استعاره،مجاز و جناس تنها به ادبیات و زبان تعلق ندارند بلکه، ورای اطلاعات زبانی نیز قابل درک میباشند. مهمترین دستاورد مقاله ی حاضر، ارایهی الگوی عملی در بازگردانی ابیات شاهنامه به بازینامه میباشد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
فاطمه سلیمانی
کارشناس ارشد ادبیات نمایشی
مرضیه کثیری
کارشناس ارشد ادبیات نمایشی
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :