بررسی رابطه بازی های رایانه ای با توانایی های شناختی
سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 551
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CGCO03_007
تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397
چکیده مقاله:
فرض بر اینست که بازی های رایانه ای می توانند توانایی های شناختی را افزایش دهد. ولی پژوهش ارتباط خطی و انحنایی بین زمان پرداختن به بازی رایانه ای در روز و توانایی های شناختی در یک نمونه معرف است 219 نوجوان ایرانی ( 50/7% دختر) که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله انتخاب شدن بررسی شد. به منظور بررسی متغیرهای شناختی از آزمون استتار و سرعت ادراک لانگه 2014 ادراک واژه دان 2004 و غربالگری خواندن سالزبرگ 2005 استفاده شد. تحلیلگر رگرسیون نشان داد که زمان بازی و نمرات آزمون های استاندارد استدلال و ادراک واژه هم بستگی انحنایی وجود دارد ( 0/05> p). به این معنا که انجام بازی رایانه ای می تواند نمرات این آزمون ها را افزایش دهد اما با افزایش زمان بازی (بیشتر از 2 ساعت در روز) این اثر کمتر و حتی معکوس می شود. نتایج همچنین حاکی از آن بود که با افزایش زمان بازی، سرعت خواندن به صورت خطی افزایش می یابد ( 0/05> p). تحلیل مانوا نیز نشان داد که در بازیکنان تفننی (کمتر از دو ساعت) نمرات استدلال و ادراک واژه بالاتر از غیر بازیکنان و بازیکنان حرفه ای بود ( 0/05> p). همچنین صورت ادراکی نیست و بازیکنان تفننی بالاتر بود ( 0/05> p).
کلیدواژه ها:
نویسندگان
زهره علاءالدینی
استادیار و عضو هییت علمی گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی المهدی مهر اصفهان