کاربرد عناصر بصری و نمادین در بازی های رایانه ای ازمنظر زیبایی شناختی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 546

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO03_015

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

با گسترش فناوری های دیجیتال نیاز به بازی های رایانه ای به علت ماهیت تعاملی آنها بیشتر شده است؛ جذب و آموزش کودکان و نوجوانان از اهداف طراحی و تولید بازی ها محسوب میگردد. ما در دنیایی پر از تصاویر زندگی میکنیم، از این طریق یاد میگیریم و ارتباط برقرار میکنیم، بنابراین تصاویر همواره نقشی نمادین و بصری بر عهده دارند هدف از پژوهش حاضر مطالعه ای در جهت کاربرد عناصر نمادین و بصری و بررسی وجوه مثبت و منفی تاثیرگذاری آنها از لحاظ زیبایی شناختی بازی های رایانه ای است چراکه عناصر صرفا انتزاعی میتوانند اندیشه ها و احساسات را به گونه ای بسیار موثر بیان کنند. بنابراین نقش بازیکن فقط به مشاهده بازی ها به مثابه یک بیننده صرف محدود نمی شود. خاصیت اثرگذاری این عناصر در بازی ها سبب میشوند تا بازیکن علاوه بر نقش فعالی که در بازی دارد، به صورتی عمیق از آنها تاثیر بگیرد پژوهش حاضر به روش تحلیلی توصیفی است و سعی در پاسخ به این مسیله دارد که کاربرد عناصر بصری و نمادین در بازی های رایانه ای ازمنظر زیبایی شناختی چگونه است نتیجه آنکه : آنچه اهمیت مطالعه در زمینه نمادها و مهمتر از آن ارکان زیبایی شناسانه را در همه ی آثار به خصوص در بازی های رایانه ای همچون سایر رسانه ها نشان میدهد، تاثیر عمیقی است که آنها از نظر ذهنی بر مخاطبان خود میگذارند. چراکه استفاده از نمادها به استعارهای و رمزگان بودن بازی کمک میکند. و ویژگیهای زیبایی شناسانه آنها نیز؛ علاوه بر روح، بر ذهن بازیکن اثر میگذارد.

نویسندگان

راضیه حق شناس

دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران

محمد اعظم زاده

استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران