بررسی میزان شیوع اعتیاد به بازی های رایانه ای و ارتباط آن با سطح خلق

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 944

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO03_027

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع اعتیاد به بازی های رایانه ای و ارتباط آن با سطح خلق در نوجوانان و جوانان انجام شد. نمونه آماری شامل 1000 نفر اعضای کانال و گروه های بازی های آنلاین در کلیه ی شهرهای ایران که به صورت نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری برای سنجش اعتیاد به بازی های رایانه ای از پرسشنامه فرهادی 1395 استفاده شد و ابزار اندازه گیری برای سنجش سطح خلق از پرسشنامه تحریک پذیری (باس و پلومین، 1984) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از بسته نرم افزار اماری علوم اجتماعی (SPSS-23) از طریق ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج بدست آمده از تحلیل داده ها نشان داد در نمونه مورد نظر 24 درصد از افراد معتاد به بازی های رایانه ای می باشند حدود 57.1 درصد در خطر اعتیاد به بازی های رایانه ای و 18.9 درصد از افراد کاربر عادی بودند. همچنین نتایج یافته های این پژوهش نشان داد بین انواع مولفه های سطح خلق در اعتباد به بازی های رایانه ای تفاوت معناداری وجود (0.05> p) .بر اسا نتایج این پژوهش بین مولفه های سطح خلق رابطه مثبت معنی داری بین سطح درماندگی اضطراب وخشم و رابطه منفی بین سطح فعالیت و جامعه پذیری با اعتیاد به بازی های رایانه ای در نمونه مورد نظر وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها به ویژه در زمینه شیوع شناسی لزوم بررسی بیشتر اختلال اعتیاد بازی های رایانه ای را نشان می دهد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

هادی فرهادی

عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان

محمدرضا رجالی

دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)