اولویت بندی عوامل تاثیر گذار بر انتخاب بازی های دیجیتال از نظر گیمرها و نخبگان با استفاده از روش AHP

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 661

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO03_036

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

ما هر روزه شاهد استقبال بیشتر از بازی ها به عنوان سکویی برای نقد و آموزش بویژه توسط هنرمندان و مخترعان جوان هستیم. امروزه از یک سو بسیاری از استعداد های خلاق به سمت طراحی و تولید بازی گرایش یافته اند و از سوی دیگر بسیاری از مخاطبان که قبلا وقت خود را با دیگر انواع رسانه ها پر می کردند به سمت رسانه بازی جذب شده اند. رسانه نو ظهور بازی های رایانه ای با قابلیت ها و ویژگیهای خاص خود به جرات می توان گفت که ضریب تاثیر گذاری و نفوذ خود را حتی از رسانه هایی چون سینما و تلویزیون نیز افزایش داده است. از مهمترین این ویژگیها ماهیت تعاملی بودن بازی های رایانه ای است. در این پژوهش سعی شده است به بررسی ابعاد مختلف بازی های دیجیتال پرداخته و نوع انتخاب بازی های دیجیتال از نظر بازیکن های (یا همان گیمرها ) و نخبگان مورد بررسی قرار دهیم. در گام اول پژوهش با استفاده از مدل ایشیکاوا به کشف و دسته بندی عوامل موثر بر بازیهای دیجیتال پرداخته ایم، که نتیجه آن کشف 9 عامل اصلی است، در گام بعد با استفاده از روش سلسله مراتبی یا همان AHP به رتبه بندی این عوامل پراخته ایم که نتایج حاصله نشان می دهد مهمترین عامل در بین گیمرها داستان (یا سناریو) بازی است و در منظر نخبگان مهمترین عامل انتخاب روایت بازی شناخته شده است.

نویسندگان

حسین افسری

دانشگاه آزاد واحد بویین زهرا، دانشکده مدیریت، مدیریت اجرایی

سید جواد شریف شیخ الاسلامی

دانشگاه آزاد واحد بویین زهرا، دانشکده مدیریت، مدیریت اجرایی

سید مهدی حسینی

دانشگاه آزاد واحد تهران شمال