طراحی و ارایه بازی های چهارگانه توان بخشی مجموعه مچ و مجموعه ساعد: اقدام پژوهی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 822

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO05_003

تاریخ نمایه سازی: 22 مرداد 1399

چکیده مقاله:

مقدمه: بازی های واقعیت مجازی از جمله راهبرد های توان بخشی هستند که در ضمن اثربخشی، برای فرد جذاب می باشند و انجام حرکات به شکل صحیح را تسهیل و تشویق می نمایند. در این مطالعه، چهار بازی واقعیت مجازی برای تشویق حرکات مجموعه مچ دست و مجموعه ساعد طراحی شد و مورد بررسی اولیه قرار گرفت. مواد و روش ها: بازی ها با استفاده از دستگاه Leap motion که یک دستگاه کوچک غیر لمسی با قدرت تفکیک مکانی مناسب است، طراحی شدند. دوربین ها، وظیفه تشخیص عمق و فاصله دست از دستگاه و حسگرهای مادون قرمز وظیفه تشخیص حرکات دست را داشتند. با هدف تعیین میزان جذابیت بازی برای مبتلایان به اختلالات نورون حرکتی فوقانی، سه فرد 41-18 ساله به صورت تصادفی از میان مراجع ه کنندگان به بخش فیزیوتراپی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) انتخاب شدند. یافته ها: کارآمدی بازی ها به تایید اعضای هیات علمی فیزیوتراپی رسید. سه بازی در مراحل اولیه توان بخشی برای هر سه بیمار قابل اجرا بودند. یک بازی به دلیل پیچیدگی حرکت مورد نیاز، امکان استفاده در مراحل اولیه توان بخشی را نداشت. نتیجه گیری: چهار بازی طراحی شده، حرکات اصلی مورد نیاز برای فعالیت های روزمره خود مراقبتی را دارا بودند و به نظر م یرسد برای استفاده کنندگان جوان تر جذاب باشند.

نویسندگان

زهرا مرادی شهربابک

دانشجوی کارشناسی، گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

حامد گروسی

دانشجوی کارشناسی، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشجویان توان بخشی (تریتا)، گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توان بخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

زهرا سادات رضائیان

استادیار، مرکز تحقیقات اختلالات اسکلتی- عضلانی و گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توان بخشی و مجموعه مراکز تحقیقاتی دانشکده علوم توان بخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

زهرا نصر اصفهانی

دانشجوی کارشناسی، گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران