بازی درون من طراحی یک بازی به منظور بررسی و امکان سنجی تاثیر بازی های رایانه ای بر روی خشم و مدیریت آن: مطالعه علی- مقایسه ای

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 862

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO05_011

تاریخ نمایه سازی: 22 مرداد 1399

چکیده مقاله:

مقدمه: در پژوهش حاضر، با طراحی یک محیط کاربری بر مبنای کنترل خشم، سعی شد تا کاربر با استفاده از این ابزار در دسترس، خشم خود را نسبت به شخصیتی که آن به وجود آورده است، کنترل یا کاهش دهد. ابزارها و جلوه های تصویری و صوتی ارایه شده در بازی هم در جهت تخلیه هیجانات خشمگینانه کاربر طراحی شد و در حالات به خصوصی، نتیجه تحریک خشم در کاربر را نیز مورد بررسی قرار داد. هدف از انجام مطالعه، بررسی تاثیر یک بازی رایانه ای )درون من( بر کنترل و مدیریت خشم نسبت به یک فرد خاص بود. مواد و روش ها: این تحقیق با دو گروه تجربی و شاهد انجام شد. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1398 تشکیل داد که 10 نفر از آن ها انتخاب شدند و در دو گروه 5 نفره قرار گرفتند. گروه تجربی بازی طراحی شده را دریافت کرد و برای گروه شاهد مداخله ای انجام نشد. داده ها با استفاده از آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه های تجربی و شاهد وجود داشت (P=0/050)؛ به طوری که بازی مورد نظر (درون من)، باعث بهبود کنترل خشم نسبت به فرد خاص شد. نتیجه گیری: بازی درون من می تواند به عنوان یک روش اثربخش در افراد به منظور بهبود کنترل خشم نسبت به فرد خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه ها:

خشم ، کنترل خشم ، بازی های رایانه ای

نویسندگان

عباس موسیوند

دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه هنرهای رایانه ای، دانشکده چند رسانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

یزدان موحدی

استادیار، گروه، دانشکده چند رسانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

مهدی پورجعفر

دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه هنرهای رایانه ای، دانشکده چند رسانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

شهریار درهمی

دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه هنرهای رایانه ای، دانشکده چند رسانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران