بهبود یادگیری تقویتی عمیق با برنامه درسی در فضای بازی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 868

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO05_023

تاریخ نمایه سازی: 22 مرداد 1399

چکیده مقاله:

مقدمه: یادگیری تقویتی عمیق با برنامه درسی ( Curriculum learning )، شیوه ای از آموزش عامل هوشمند است که ابتدا عمل های ساده و سپس عمل های سخت به عامل آموزش داده می شود تا عامل هوشمند بتواند عمل های پیچیده در فضای گسترده بازی را بهتر آموزش ببیند. مواد و روش ها: در مطالعه حاضر، از یادگیری تقویتی عمیق با برنامه درسی برای آموزش عامل هوشمند در فضای بازی غار اژدها استفاده گردید. آموزش برنامه درسی از فعالیت های ساده شروع شد و به تدریج به فعالیت های سخت تر رسید. به کمک بهینه سازی نزدیک خط مشی، عوامل هوشمند در محیط های متفاوت یکی در محیطی با برنامه درسی و دیگری در محیط بدون برنامه درسی آموزش داده شد. سپس هر دو در محیطی یکسان شروع به بازی کردند. یافته ها: یافته ها حاکی از بهبود کیفیت عامل هوشمند با برنامه درسی نسبت به عامل هوشمند یادگیری تقویتی عمیق بدون برنامه درسی بود . نتیجه گیری: استفاده از یادگیری تقویتی با برنامه درسی، باعث افزایش سرعت و کیفیت آموزش عامل هوشمند در محیط های بازی پیچیده بازی های استراتژیک می شود.

کلیدواژه ها:

عامل هوشمند ، یادگیری تقویتی عمیق با برنامه درسی ، یادگیری ماشین ، شبکه عصبی

نویسندگان

محمدرضا محمدنژاد

دانشجوی دکتری تخصصی، گروه هوش مصنوعی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

مرتضی دری گیو

استادیار، گروه مهندسی نرم افزار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

فرزین یغمایی

دانشیار، گروه مهندسی نرم افزار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران