استفاده از بازی های رایانه ای سبک ماجراجویانه با هدف تاثیرگذاری عمیق تر بر کودکان و نوجوانان در روابط خانوادگی و هنجارهای اجتماعی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 480

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO05_056

تاریخ نمایه سازی: 22 مرداد 1399

چکیده مقاله:

امروزه بازی های کامپیوتری به دلیل ماهیت چندرسانه ای بودن خود نقش به سزایی در سرگرمی، آموزش و فرهنگ سازی انسان ها و به خصوص کودکات و نوجوانان بازی می کند. در میان پتانسیل های بی شمار این ابزار رسانه ای جنبه ی آموزش فرهنگ سازی آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کودک و نوجوان امروزی اگر تا پیش از این آموختن مهارت های زندگی، فضائل اخلاقی، فرهنگ و آداب اجتماعی را از دیگر ابزارهای رسانه ای فرا می گرفت امروزه بازی های کامپیوتری به نظر می رسد در آموزش آن ها نقش جدی تری ایفا می کنند. در بین سبک های رایج در بازی های کامپیوتری سبک ماجراجویانه به دلیل پتانسیل های بالاتری خود بیشتر مورد توجه بازی سازان در همراه کردن مخاطب دارد. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که آیا بازی های سبک ماجراجویانه در القای فرهنگ ملی، دینی و مهارت های زندگی خانوادگی و اجتماعی ایرانی می تواند قدم مهمی بردارد بازی های سبک ماجراجویانه از چه پتانسیل هایی برخوردار است که جذابیت بیشتری برای القای این مفاهیم در ذهن کودکان و نوجوانان دارد و چگونه می توان از این پتاسیل ها به بهترین نحو استفاده کرد به همین منظور پس از بررسی جنبه های مختلف بازی های ماجراجویانه و فرضیه ی اینکه استفاده از بازی های رایانه ای ماجراجویانه در پرورش مهارت های زندگی و اخلاقیات خانوادگی موثر است. اقدام به طراحی و ساخت یک بازی خانوادگی، فرهنگی در سبک ماجراجویانه کردیم. این بازی در مرحله ی تست در اختیار چندین کودک و نوجوان قرار گرفت و با روش مصاحبه، مشاهده و یادداشت برداری اقدام به بررسی فرضیه موردنظر کردیم و در نهایت این نتیجه حاصل شد که بازی های ماجراجویانه به دلیل پتانسیل بالای خود در داستان گویی و طرح معما و قصه بسیار به فرهنگ ایرانی نزدیک بوده و پتانسیل بسیار بالایی در القای مفاهیم ذکر شده به کودکان و نوجوانان دارد. این نتیجه گیری با نتیجه گیری های سایر پژوهش های مشابه نیز هم سو است . لازم به ذکر است بازی طراحی شده با نام خانه ی دل (Lovely house) در سومین هکاتون بازی های جدی در شهر تبریز موفق به دریافت رتبه ی سوم بهترین بازی شد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

سحر احمدپور

دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای رایانه ای گرایش هنرهای چندرسانه ای

پیام کیان آرا

دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی

یونس سخاوت

استادیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز دانشکده چندرسانه ای