نسبت میان حقیقت و زیبایی و تاثیر آن بر معماری دوره اسلامی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 431

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CICEAUD01_1093

تاریخ نمایه سازی: 29 فروردین 1397

چکیده مقاله:

مساله زیبایی را خداوند در درون همه انسان ها قرار داده است، بنابراین تشخیص زیبایی و رفتن به دنبال زیبایی ریشه در روح ما دارد، و در حقیقت انسان نیاز دارد که در ارتباط با زیبایی باشد. بنابراین بدون زیبایی روح در تاریکی و خشونت ماده و در سیطره کمیت ها خسته می شود، کار زیبایی با انسان در حقیقت جلب نظر اوست در جهت گسیختن از کمیات و پرداختن به کیفیات تا حیات او طراوت و معنا پیدا کند. و در واقع رابطه ای که بینحقیقت و معنا با زیبایی وجود دارد از این جهت تبیین میگردد که زیبایی نمودی است از کمال و یا حقیقت. در این مقاله سعی شده از روش تحلیلی و توصیفی و مطالعات کتابخانه ای به تعریف حقیقت و زیبایی و ارتباط بین این دو از دیدگاه اندیشمندان اسلامی پرداخته و در نهایت نمود این مفاهیم و در واقع تجلی محتوا و حقیقت را در کالبد معماری دوران اسلامی مورد بررسی قرار دهد. با دقت در یک اثر زیبا علاوه بر این که حس زیبایی جویی انسان اشباع می شود به دریافت کمال نیز نایل می گردد. که این امر در معماری دوران اسلامی با وجود گذشت سالیان دراز از خلق آنها به دلیل پیوند عمیق هنرمند با معانی و حقایق ازلی مشهود است. بنابراین هر قدر رابطه بین سه مفهوم ( حقیقت، زیبایی و هنر)، بیشتر و عمیق تر باشد درک بهتر و مفید تری از زیبایی و کمال به وجود می آید. و انسان هر هنر و حقیقت مفید و انسانی را زیبا تلقی خواهد کرد و همچنین توانا در خلق آثاری زیبا و کمال گرا و در بردارنده حقیقت مطلق را خواهد داشت.

نویسندگان

زلیخا اژدریان شاد

دکتری فلسفه، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران

محمدمهدی موحدی

کارشناس ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران