بررسی تطبیقی هنر موزاییک در دوره های ساسانی و بیزارنس

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 921

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CICEAUD01_1591

تاریخ نمایه سازی: 29 فروردین 1397

چکیده مقاله:

هنر موزاییک به دلیل جلوه ی بصری زیبا و نیز دوام آن در برابر شرایط مختلف در مقایسه با نقاشی، در دوره های گوناگون مورد توجه قرارگرفته است .موزاییک های استفاده شده در دوره ی ساسانی تنها نمونه ی باقی مانده ی هنر موزاییک باستان در ایران است. با مشاهده ی این موزاییک ها شباهت هایی میان آن ها و بعضی از موزاییک های دوره بیزانس از جمله شهر آنتیوش دیده می شود که برای آگاهی از این شباهت ها و درک تفاوت های موجود، نیاز به بررسی دقیق تر آن ها احساس می شود. به این ترتیب این سوالات مطرح است که در موزاییک های دوره ی ساسانی و بیزانس چه تفاوت ها و شباهت هایی از نظر تکنیک چیدمان و موضوع طراحی در هنر موزاییک وجود دارد آیا این هنر در ادوار یاد شده، از نظر موضوع و فنون ساخت، بر یکدیگر تاثیر گذار بوده اند بنابراین تمرکز این پژوهش بر بررسی نقوش و مضامین به کار رفته در طراحی ها و بررسی برخی تفاوت ها و شباهت های بین موزاییک های این ادوار از لحاظ طراحی و شیوه های چیدمان و ارتباط شان با هنرهای دیگر است. این مطالعه در مورد موزاییک های کاخ بیشاپور ساسانی و موزاییک های بیزانسی که در نقاط مختلفی چون کلیسای ایاصوفیه (سانتا سوفیا)، کلیسای سن ویتاله راونا و شهر آنتیوش (انطاکیه) موجودند صورت گرفته است. روش تحقیق، تاریخی-توصیفی و مبتنی بر تطبیق و روش گردآوری داده ها، کتابخانه ای است. بر طبق یافته های تحقیق به نظر می رسد که اکثرا یا همه موزاییک کاران شاپور اول از سوریه و حتی رومیان زندانی و آنتیوشی باشند که با حال و هوای ایرانی کار کرده اند. در تکنیک چیدمان موزاییک ها می توان شاهد شباهت هایی بود. موزاییک های بیزانسی اکثرا مذهبی و معنا گرا بوده و برخی نمادها از هنر و اعتقادات سرزمین های دیگر وام گرفته شده اند. موزاییک های ساسانی روایت گر صحنه هایی از زندگی درباری هستند.

نویسندگان

زهرا منوچهری

کارشناس ارشد صنایع دستی

اسری نظیری آستانه

کارشناس ارشد صنایع دستی، اراک