تغییرات پروتئوم بیضه رت پس از دریافت امواج الکترومگنتیک با فرکانس 900 مگاهرتز

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 907

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CIGS13_0909

تاریخ نمایه سازی: 7 بهمن 1393

چکیده مقاله:

استفاده از دستگاههای تولیدکننده امواج الکترومگنتیک از قبیل تلفنهمراه در حال افزایش است و سبب جلب توجه محققین به بررسی 2 و 4 ساعت ، اثرات مضر آنها بر سلامت انسان شده است.در مطالعه حاضر بیان پروتئینهای بافت بیضه در رت های نر پس از 1دریافت امواج الکترومگنتیک با فرکانس 900 مگاهرتز از دستگاه شبیهساز امواج تلفن همراه به مدت 30 روز مورد بررسی قرار گرفت. پساز پایان دوره امواجدهی، رتها به روش انسانی معدوم شده و پس از کالبدگشایی، بیضه ها جهت مطالعات پروتئومیکس با استفاده از الکتروفورز دوبعدی مورد استفاده قرار گرفت. ژلهای دوبعدی بدست آمده رنگآمیزی شده و جهت آنالیز اسکن گردید. 13 پروتئین که دچار تفاوت در بیان به صورت بیان/عدم بیان بین گروههای امواجدهی و کنترل بودند توسط اسپکتروسکوپی جرمی شناسا یی شدند.پروتئینهای شناسایی شده شامل پروتئینهای شوک حرارتی، سوپراکسیددیسموتاز، پراکسیردوکسین- 1 و سایر پروتئین های مرتبط با تاخوردن غیرطبیعی پروتئینها و یا استرس بودند. نتایج مطالعه حاضر تاثیر معنیدار امواج تلفن همراه بر بیان پروتئینها در بافت بیضه و القای استرس غیرگرمایی پس از 30 روز دریافت امواج 900 مگاهرتز را نشان می دهد.

نویسندگان

نسرین کاظمی پور

بخش بیوشیمی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

مسعود سپهری منش

بخش بیوشیمی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران مرکز تحقیقات گوارش و کبد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

مهدی صائب

بخش بیوشیمی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

سعید نظیفی

بخش آسیبشناسی بالینی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران