امکانسنجی خلق کاراکتر رایانهای سه بعدی با رویکرد به قهرمانان اسطورهای-نمونه موردی کاراکتر باس آت از اسطوره ددقورقود

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 492

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CIIS01_002

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

در توسعه و تولید بازیهای رایانه ای با رویکرد ملی و بومی، ضروریات و مواردی وجود دارد. یکی از این موارد مهم، ساخت واستفاده از کاراکترهای جذاب است که ملهم از داستانها، تاریخ و اسطوره های بومی و محلی می باشند. ساخت بازیهایی با مضامین ذکر شده می تواند برای مخاطب امروزی بدیع باشد. شخصیتهای اسطوره ای متعلق به جغرافیای حال و گذشته ایران، ظرفیت بسیار بالایی در تبدیل شدن به کاراکترهای رایانه ای دارند. ساختار روایی اسطوره های موجود بسیار نزدیک به روایت در بازیهای رایانه ای امروزی است، به طوری که در هردوساختار روایت مبتنی بر پشت سر گذاشتن موانع و مشکلات ورسیدن به هدف و فرجام نهایی توسط قهرمانان و رستگاری آنها می باشد. در گونه های نقش محور (بازی) با توجه به نمونه های خارجی و چند نمونه داخلی، این ساختار به خوبی جواب داده است. در این مقاله تلاش شده است تا نحوه طراحی و ساخت کاراکتر برای بازیهای رایانه ای با مضمون اسطوره ای مورد بررسی قرار گیرد و به ملزومات و موانعی که در این رابطه وجود دارند، پرداخته شوند. بدین منظور با مطالعه در اسطورههای آذربایجانی- ترکی-ایرانی، شخصیتی انتخاب گردید، سپس برای شکل بندی و ساخت آن کاراکتر، ویژگی های ظاهری، جسمانی نژاد ترک ایرانی و نحوه پوشش و لباس منطقه آذربایجان در گذشته مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت بر اساس ساختار داستان مورد مطالعه، کاراکتر طراحی و ساخته شد. در نتیجه گیری به موانع موجود و شرایط لازم اشاره گردید که می تواند در زمینه ساخت کاراکتر رایانه ای برای محققین وهنرمندان این عرصه مفید باشد.

نویسندگان

باقر بهرام شتربان

مربی، دانشکده هنرهای رایانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز،

صمد روحی

مربی، دانشکده هنرهای رایانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز،