موازی سازی الگوریتم ازدحام ذرات در محیط متلب، بر اساس معماری کودا و پردازش بر روی پردازنده گرافیکی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 679

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CITCOMP02_340

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

تا به امروز الگوریتم های بهینه سازی زیادی معرفی و در حل مسایل گوناگون مانند تخصیص منابع، یافتن کوتاهترین مسیر و مسایلی از این دست به کار گرفته شده اند. دست های از این الگوریتم های بهینه سازی، الگوریتم های بهینه سازی سراسری هستند؛ که تحت عنوان الگوریتم های فراابتکاری نیز شناخته می شوند. کاربرد عمده این الگوریتم ها در مسایلی است که جستجوی کل فضای مساله در آن بسیار زمانبر است. یکی از این الگوریتم ها، الگوریتم بهینه سازی PSO است. در این مقاله، الگوریتم مذکور به صورت موازی و با استفاده از معماری CUDA و در محیط متلب بر روی پردازنده گرافیکی پیادهسازی شده است. در انتها نیز نتایج با حالت غیرموازی (سریال) اجرای الگوریتم بر روی CPU مقایسه شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که الگوریتم PSO قابلیت موازیسازی مناسبی دارد و این قابلیت از ماهیت مبتنی بر جمعیت این الگوریتم نشات میگیرد.

نویسندگان

محمد رسول کهریزی

دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

رسول صادقی

دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

فرهاد مردوخی

استادیار گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران