بررسی تطبیقی رجعت از دیدگاه علامه طباطبایی و شیخ احمد احسایی
محل انتشار: دومین کنفرانس ملی حقوق، الهیات و علوم سیاسی
سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,160
فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CJLP02_067
تاریخ نمایه سازی: 13 شهریور 1396
چکیده مقاله:
در این نوشتار با نگاهی تطبیقی به بررسی مساله ی رجعت نزد امامیه و شیخیه می پردازیم. رجعت یکی از مباحث اعتقادی در فرهنگ شیعه است و برای اثبات آن شواهد عقلی و نقلی فراوانی ارایه شده است . معنای دقیق و مراد از رجعت از نظر امامیه ، بازگشتن عده ای از خالصان و پاکان در زمان ظهور حضرتمهدی(ع) برای یاری ایشان و همچنین بازگشت عده ای از ناپاکان و دشمنان برای انتقام گرفتن از آنان است . و از آن جایی که موضوع رجعت در مکتب امامیه حایز اهمیت است . شیخیه نیز همانند امامیه به رجعت اعتقاددارند ولی درمواردی با امامیه اختلاف نظر دارند و انگیزه ی نگارنده از مطرح کردن چنینموضوعی کمبود آثار تطبیقی در زمینه ی اختلافات و اشتراکات شیخیه با امامیه می باشد. چون با طرح چنین موضوعی اختلاف میان این دومکتب در مواردی چون امامت و رجعت و معاد مشخص می گردد که نتیجه گیری مخاطب را در پژوهش های بعدی آسان تر می کند . و اختلاف دیگر شیخیه و امامیه اینکههردو مکتب به مساله ی رجعت اعتقاد دارند ولی با این تفاوت که شیخیه در زمینه ظهور امام زمان (ع) و رجعت ایشان دچار اشتباه شده اند که قیامت و ظهور امام و رجعت ایمه (ع) در روز های متفاوتی رخ می دهد و اینکه حضرت با بدن هورقلیایی ظهور خواهد کرد. درصورتی که علامه طباطبایی معتقد است رجعت و ظهور امام و ایمه (ع) و قیامت هر سه مراتب مختلف یک حقیقت هستند .
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محمدعلی رستمیان
استادیار دانشگاه اصفهان.
حمزه علی بهرامی
استادیار دانشگاه اصفهان.
مهوش زارعی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان ،گروه معارف اسلامی