تبیین نسخ بداء و انساء در قرآن کریم

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 556

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CONFIR01_261

تاریخ نمایه سازی: 14 مرداد 1394

چکیده مقاله:

از آنجا که نسخ ، بداء و انساء در قرآن استعمال گردیده و از دانش هایی است که ابزار شناخت ، بیان درست قرآن مجید و آسانی ورود به تفسیر قرآن را فراهم می آورد ، بنابراین فهم این اصطلاحات ، از جایگاه عظیمی برخوردار است. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی سعی بر این است که تحلیل و تعریف جامعی از این علوم ارغائه و تفاوت موجود در گستره این کلمات تبیین گردد . نتایج حاصله عبارت است از این که « نسخ » در قرآن مجید ، بیان انتهاء زمان اعتبار حکم منسوخ است ، چرا که مصلحت جعل و وضع حکم اولی مصلحتی محدود و موقت بوده بنابراین پس از آمدن حکم بعدی که بنا به مصلخت دائم صادر شده ، پایان مدت اعتبار حکم اولی اعلام شده است. «بدا» همان نسخ است با این تفاوت که نسخ در افق تشریع و قانونگذاری است ولی بدا در افق تکوین و آفرینش شکل می پذیرد . « انساء» به معنای بردن چیزی از خزینه علم و خاطر کسی است ، یعین خداوند کاری می کند که به طور کلی آیه ای از یادها فراموش می شود .

نویسندگان

سیده فاطمه طباطبائی

استادیار دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن بابویه م، 1398ق، التوحید (للصدوق) - ایران ؛ قم: ...
  • اقبال ا، 1385، فرهنگ نامه علوم قرآن، موسسه انتشارات امیر ...
  • خوئی ا، 1382، بیان در علوم و مسائل کلی قرآن، ...
  • طباطبائی مح، 1417ق، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامی ...
  • عسکری م، 1371، نقش عا یشه در تاریخ اسلام، تهران: ...
  • معرفت م9، 1415ق، التمهید ی علوم القرآن، قم: موسسه النشر ...
  • موسوی همدانی مب، 1374ش، ترجمه تفسیر المیزان، قم: دفتر انتشارات ...
  • نمایش کامل مراجع