بررسی مبانی فیض کاشانی و ابن کثیر در تاویل آیات قرآن و مقایسه آن
محل انتشار: اولین کنگره ملی تفکر و پژوهش دینی
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 831
فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CONFIR01_274
تاریخ نمایه سازی: 14 مرداد 1394
چکیده مقاله:
فیض کاشانی از جمله مفسرانی است که با اندخته های فلسفی - عرفانی از یک سوی و بهره های قرآنی - حدیثی از سوی دیگر، رویکردی باطنی به آیات قرآن دارد . وی تاویل را فراتر از مدلول لفظ و به مثابه معانی حقیقی و روح و باطن الفاظ می داند که دست یابی بدان جز به رهنمون شدن به عالم معانی و گشایش ابواب ملکوت میسر نیست . و ابن کثیر از مفسرانی است که ضمن پذیرش نظر ابن تیمیه درباره معنای مراد از تاویل در قرآن ، این نکته را افزوده که در قرآن واژه ی تاویل به معنای تفسیر و بیان به کار رفته است . در این مقاله ابتدا به تعاریفی از تاویل پرداخته شده است و بعد تاویل از دیدگاه فیض کاشانی بیان شده و نظر ابن کثیر نیز در تاویل آمده و در پایان دیدگاه فیض کاشانی و ابن کثیر در تاویل مورد بررسی قرار گرفته شده است .
نویسندگان
سمیه خاری آرانی
کارشناس ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، الهیات (علوم قرآن و حدیث) دانشگاه کاشان، ایران
رحمت الله عبدالله آرانی
استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :