بررسی رابطه یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستان های آموزشی شهر یزد در سال 1394

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 848

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CONFODI01_090

تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1396

چکیده مقاله:

در نظریه یادگیری سازمانی، سازمان به صورت یک نظام باز تعریف می شود که دارای توانایی پیش بینی، شناسایی، تعریف، طراحی و حل مساله می باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستان های آموزشی شهر یزد بود. این پژوهش تحلیلی از نوع همبستگی، به صورت مقطعی در سال 1394 در 4 بیمارستان آموزشی شهر یزد انجام شد. 370 نفر از کادر درمانی و اداری که به صورت نمونه گیری طبقه بندی با تخصیص متناسب انتخاب شدند، در مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه یادگیری سازمانی ( 2001) Neefe و و چابکی سازمانی برگرفته از نظریه Sharifiand Zhang(2001) جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزارR و پکیج lavaan،Semplot و Semtools برای روش معادلات ساختاری و SPSS18 برای آمار توصیفی در سسطح معنی داری α=0.05 آنالیز شد. نتایج به دست آمده حاکی از رابطه مثبت و معنادار یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی0/521) می باشد. یافته های مطالعه نشان می دهند که اجرای راهبردهای مناسب به منظور افزایش ظرفیت سازمان برای جهت دهی به توانایی های ذهنی کارکنان می تواند توانایی واکنش سریع سازمان به مسایل را نیز بهبود دهد که آن نیز در دنیای متغیر کنونی لازمه بقاء و پویایی سازمانی است.

نویسندگان

محمدامین بهرامی

دانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد،یزد، ایران

محمدمهدی کیانی

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدماتبهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران

حسین فلاح زاده

استاد، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهیدصدوقی یزد، یزد، ایران

راضیه منتظرالفرج

استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد،یزد، ایران