پژوهشی در زمینه شکلگیری قوسهای به کار رفته در هنرهای اسلامی ومقایسه تطبیقی آن با سایر قوسها

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 537

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CPCONF02_379

تاریخ نمایه سازی: 13 شهریور 1396

چکیده مقاله:

در این پژوهش قوسهای حلزونی موجود در هنرهای اسلامی، طی دو مرحله راهبردی توصیف و تحلیل در دو حوزه معنایی و هندسی به چالش کشیده شدهاند، به همین دلیل با توجه به این اصل که دستیابی به معنای نهفته در اثر هنری فراتر از تجربه علمی ما از واقعیت است، و نیازمند آگاهیو تسلط به دانش مکتوب دارد، به مطالعه زمینههای شکلگیری قوسها در متون اسلامی پرداخته است، به دیگر بیان هدف اصلی این پژوهش کشف معنای بند در طراحی سنتی و زمینه اولیه شکل گیری آن در متون اسلامی می باشد. سپس با پیش کشیدن این سوال که ویژگی های قوسهای به کار رفته در طراحی سنتی چیست و بنیان آن بر کدام شکل هندسی استوار گردیده است با استفاده از روش مقایسه تطبیقی، به شناسایی میزان اختلاف و اشتراک انواع قوسهای استفاده شده در هنرها با یکدیگر پرداخته است و بدین ترتیب فرضیهای را پیش میکشد، که زمینه شکل-گیری قوس های حلزونی موجود در هنرهای اسلامی را برخاسته از آیات قرآن و به طور مشخص به حبل الله هدایت میکند. ریسمانی که با تعابیری چون؛ اسلام، قرآن، پیامبر اکرم (ص) و ایمه اطهار(ع) معرفی شده است. که به استناد تمام آنها نماز مهمترین رکن اسلام است. نمازی کهمهر، تسبیح و سجاده از ملزومات انجام آن است. نتیجه بررسی ها و تطبیق های انجام شده اثبات می کند، که قوس های استفاده شده در هنرهای اسلامی با قوس های طبیعی و طلایی موجود در طبیعت و علوم ریاضی هیچ نسبتی نداشته و برخاسته از نماز ، مهمترین فریضه الهی مسلمانان می باشد. مهمترین هدف این پژوهش یافتن فلسفه اصلی ایجاد اسلیمی ها بر اساس منابع دست اولی اسلام می باشد.

کلیدواژه ها:

هنرهای اسلامی ، طراحی سنتی ، قوس حلزونی ، ریسان الهی (حبل الله) ، نماز

نویسندگان

مهدی رجایی

عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان