تحلیل تطبیقی نماد غار در هفت پیکر نظامی و قصه شهریار شهر سنگستان مهدیاخوان ثالث

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 583

فایل این مقاله در 38 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CPLC01_089

تاریخ نمایه سازی: 13 شهریور 1396

چکیده مقاله:

نظامی گنجوی یکی از چهرههای برجسته نمادپردازی در ادبیات فارسی است. منظومه هفت پیکر وی اثری کاملا رمزی است که یکی از مهمترین تصاویر رمزی آن، تصویر غار است که نقش پررنگ و برجستهای در سراسر این کتاب ارزشمند دارد. اخوان ثالث، شاعر برجسته معاصر نیز از آنجا که متاثر از فرهنگ و ادب کلاسیکو همچنین تحت تاثیر جریان سمبولیسم اروپا است، شاعری نمادگراست. سوال اصلی این پژوهش این است که آیا ایماژ غار در هفت پیکر نظامی میتواند ارتباطی با معنای نمادین غار در منظومه اخوان ثالث داشته باشد این ایماژ بازنماینده و تداعیکننده چه جهان آرمانی و ماورای حسی در این دو منظومه کلاسیک و معاصر است نتایج نشان میدهد که معنای نمادین غار در منظومه هفت پیکر و قصه شهر سنگستان دارای یک ساختار منسجم است که تمامی اجزای ان یک کل واحد را تشکیل میدهند. در این تحلیل تصاویر نمادین دیگر مانند شکار، اژدها، گنج، چاه، کوه، چشمه، هفت ریگ... که در ارتباط با نماد غار است نیز بررسی شده است.

نویسندگان

سمیرا بامشکی

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد

شمسی پارسا

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان