روایت و تخیل عناصر مکمل و هویت بخش در فضای معماری و سینما
محل انتشار: کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,251
فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CRSTCONF01_420
تاریخ نمایه سازی: 27 اسفند 1394
چکیده مقاله:
روایت و تخیل در فضا در طول زمان، امکان شناخت کامل از فضای موجود را به دست می دهد. در حقیقت این عناصر را می توان ابزاری جهت بیان فضا در طول زمان دانست. الگوهای روایتی و تخیلی در فیلم، فضا را تعریفکرده و به آن اهمیتی بیانی می دهند. همچنین روایت و تخیل در فضای معماری امکان دریافت تجربیات جدید و ادراک فضایی را به دست می دهد. بنابراین مفهوم این عناصر به مثابه الگویی مشترک در سینما و معماری ازاهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. ولیکن آن طور که باید به مفهوم آنها چه در سینما و چه در عرصه ی معماری، توجه نشده است. در این مقاله ابتدا به شناخت مفهوم روایت و تخیل در فضای معماری و چگونگی دریافت آن در فضای معماری پرداخته می شود و سپس مفهوم این عناصر در سینما و اهمیتی که الگوهای روایتی و تخیلی در بیان فضاها و روحیه ی خاص فیلم دارد، مورد بررسی قرار می گیرد. در نهایت چنین نتیجه می شود که اساس تمامی تجربیات فضایی و درک فضا متکی بر روایت و تخیل است و به عنوان الگویی که هر دو عنصر فضا و زمان را در خود جای می دهد، در فضای مجازی فیلم و فضای فیزیکی معماری می تواند بیانگر احساسات و عواطف و منشا تجربیات جدید در فضا و القا کننده ی هدف خاص فیلم ساز و معمار باشد
نویسندگان
مریم زینلیان
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی سپیدان، ایران
محمدمهدی کلانترزاده
مدرس دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی سپیدان، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :