بررسی معماری اکسپرسونیست تکنوکرات و تأثیرش بر تحول فضای معماری پایدار

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 938

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CSAU01_098

تاریخ نمایه سازی: 29 شهریور 1394

چکیده مقاله:

در این تحقیق ابتدا معماری های سبک اکسپرسونیسم معرفی می شود و مسیر که در طول تاریخ برای تکامل خود را طی کرده اند بیان خواهد شد. سپس به بررسی معماری تکنوئولوژیک مدار خواهیم پرداخت و مسیر تکامل این سبک را بررسی می کنیم. در اخر نقاط عطفی که این دو به هم رسیده اند را بررسی می کنیم. در حقیقت این نقاط برخود این دو تفکر با هم زمانی است که اکسپرسیونیست تکنوکرات خلق می شود و هنر انتزاعی و تکنولوژی با هم ترکیب می شود و سبک های بسیار زیبا و ناب را به وجود می آورد مانند معماری بروتاتیسم در اواخر معماری مدرن و کارهای سانتیاگو کالاتراوا بعد از کم رنگ شدن معماری سبک های تک به وجود آمد. برای نمونه سه سبک معماری مقایسه خواهد شد. 1-اولین نمونه های معماری که این دو وازه در کنار هم قرار گرفته اند معماری گوتیک است. معماری که در طراحی داخلی آن نقاشی های اعتراضی برای تزئین این استفاده شده استو از تکنولوژی روز برای هر چه باشکوه درست کردن ساختمان استفاده شده است، و این شکوه که در غالب درست کردن ساختمان های بلند مرتبه دیده می شود. که بعدها از این سبک طراحی در معماری های تک استفاده شد و معماران های تک گفتند که معماری گوتیک در الگوی طراحی خود قرار داده اند در ارتباط باشد. ولی در معماری سبک های تک معماران فقط به ظاهر بنا توجه کردن و تلاش خود را در نشان دادن تکنولوژی در ساختمان های خود معطوف کردن در حالی که معماری گوتیک فقط ظاهر بنا نبود و در داخل و نقاشی های داخلی بنا نیز اهمیت داشت. 2-سپس معماری مدرن که با تأثیر از نقاشی های اکپرسونیستی شکل گرفت و در ابتدا نوعی اعتراض به نظام حاکم ساختمان سازی در دوران خود بود که بعداً فقط تأکیدی بر سازه ساختمان داشت که با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی این بناها به سمت معماری تندیس گرایی رفت سازه ها بیشتر حالت مجسمه گون به خود گرفت. 3-معماری سبک هایتک فقط ظاهر ساختمان مورد توجه بود که با شناخته شدن کالاتراو او کارای ذهنی و انتزاعی را با استفاده از تکنولوژی زمان خلق کرد. هدف از این تحقیق نشان دادن این مطلب است که زمانی که در معماری فقط به انتزاعر بودن کار اهمیت داده شود حجم های صرفاً مجسمه ایجاد می شود و زمانی که فقط تکنولوژی مورد توجه قرار می گیرد ساختمان ها زشت به نظر می رسند و مانند یه ماشین دیده می شوند ولی معمارانی که توانسته اند تفکرات انتزاعی خود و تکنولوژی را با هم ترکیب کند به خودی خود یک شاهکار را طراحی کرده اند، که کارهای آنها را معماری اکسپرسیونیست تکنوکرات نامید. همچنین می گویم که معماری سبک اکسپرسونیت تکنوکرات مانند سانتیاگو کالاتراوا ساختمان های زیبا و با حالت های انتزاعی با استفاده از تکنولوژی را خلق کردن.

نویسندگان

سیدسجاد نادری

گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سردرود، دانشکده هنر و معماریف سردرود، ایران

شهرزاد رف رف

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، دانشکده هنر و معماری، شبستر، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آرناسن .یورواردورهاروارد (تاریخ هنر نوین) فرامرزی، زرین و نگاه 1374(چاپ ...
  • آقا بخشی، علی؛ فرهنگ علوم سیاسی، تهران، مرکز اطلاعات و ...
  • بیلی، ژاک؛ فن سالاران (تکنو کرات‌ها، مترجم سیروس سعیدی، تهران، ...
  • جودیدیو، فیلیپ، (1954)، سانتیاگو کالاتراوا، ترجمه نغمه نظرنیا، انتشارات نشر ...
  • رحیق اغصان، علی؛ دانشنامه در علم سیاست، تهران، فرهنگ صبا، ...
  • کالینر، پیتر (دگرگونی آرمانها در معماری مدرن) حسین حسن پور، ...
  • کریک، برنارد؛ دفاع از سیاست، ترجمه فرهاد مشتاق صفت، تهران، ...
  • محمد زاده، حمیده، اکسپرسیونیسم از نقاشی تا معماری و شهر ...
  • نمایش کامل مراجع