ارایه الگوریتم مرتبسازی مبنایی موازی مبتنی بر محل بر روی پردازنده کارت گرافیک با استفاده از فناوری کودا

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 846

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CSCG02_044

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

الگوریتمهای مرتبسازی در حل مسایل گوناگون مانند پردازش تصویر، بانکهای اطلاعاتی و پایگاههای داده، شبیه سازیهای عددی و سخت افزاری کاربردهای فراوان داشته و از این رو از اهمیت بسیاری برخوردارند. تاکنون روشهای فراوانی نیز برای حل این مسایل ارایه شده است. یکی از روشهای افزایش سرعت اجرا، استفاده از برنامه نویسی موازی میباشد که از دهه 1960 برای طراحی الگوریتم های مرتب سازی مورد توجه قرار گرفته است. برخیاز الگوریتمهای موازی ارایه شده، پیاده سازی موازی همان الگوریتمهای سریال بودهاند و برخی مانند الگوریتمهای مرتبسازی دو جهته و شبکه مرتب سازی دو به دو خود موازیاند. در این مقاله الگوریتم مرتب سازی مبنایی به صورت موازی و مبتنی بر محل جهت پیاده سازی بر روی واحد پردازش گرافیک طراحی شده است. برای کدنویسی و اجرای الگوریتم مرتبسازی طراحی شده بر روی واحد پردازش گرافیک از یکی از واسطهای برنامه نویسی کاربردیشرکت انویدیا 1 به نام کودا استفاده شده است. همچنین این برنامه به روشهای مختلف پیاده سازی شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد نمونه برنامه موازی با 30 نخ زمان اجرای بهتری نسبت به سایر روشها ارایه میدهد.

نویسندگان

سیدمصطفی ترابی راد

دانشجوی دکتری گروه مهندسی کامپیوتر، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

عمید خطیبی بردسیری

استادیار گروه مهندسی کامپیوتر، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران