معماری سنتی ایران و تاثیر شیشه های رنگی بر گرافیک محیطی این سبک
سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 734
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CSCSE01_027
تاریخ نمایه سازی: 29 مهر 1396
چکیده مقاله:
تشخیص فاصله بین نقاشی با گرافیک مجسمه با معماری و غیره امری بسیار مشکل است. امروزه یک ساختمان مسکونی خصوصیات یک مجسمه درمحیط شهری را داراست چرا که مفهوم و اندیشه و تنوع نگرش درهنر همه اینها را درهم تنیده است. اما با نفوذ هنرغرب ساختارشهرهای ایران دگرگون شد و وحدت خود راازدست داد.زیباسازی جوامع تاثیر فراوانی در سلامت ذهنی مردم دارد. مهم ترین ویژگی گرافیک محیطی، ایجاد مناظر زیبای بصری در جامعه است. در معماری سنتی ایران استفاده از رنگ و نور در فضا اهمیت زیادی داشت، چنانچه با استفاده ازتابش نور از طریق دریچه و پنجره و شیشه های رنگی نور فضایی بیرونی را واردفضای درونی می کردند.هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر شیشه های رنگی در معماری و تاثیر آن بر گرافیک محیطی شهر می باشد که کمبود آن در بافت شهری احساس می شود. این امر به جذابیت و زیبایی گرافیک محیطی فضای شهری می افزاید و عنصر رنگ و نور را که می تواند بر ذهن و روان انسان تاثیر گذارباشد را وارد محیط می کند.در این مقاله تحلیلی-توصیفی سعی شده پس از پرداختن به ویژگیهای شیشه های رنگی، استفاده آن در پنجره های اروسی و کاربرد وتاثیر آن در گرافیک محیطی معماری سنتی ایران مورد بررسی قرار گیرد
کلیدواژه ها:
نویسندگان
صدیقه سلمان
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران