بررسی نقش مایه ها در قالی های فارس و بهره گیری از آن ها در تصویرگری ( نمونه موردی: تصویرگری داستان ماهی خوار و خرچنگ از کتاب کلیله و دمنه )

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,212

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CSIA01_076

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1397

چکیده مقاله:

نقوش موجود در قالی به نوعی تاریخی مصور یا مستنداتی از افکار، اندیشه ها، شادی، غم، ترس و دغدغه های پیشینیان است. نقش ها و تصاویری با ریشه ای محکم و استوار که در عین انتزاع، سالیان سال حتی با وجود کوچ های پیاپی و همجواری با بسیاری مناطق شهری همچنان اصالت خود را حفظ کرده اند و حامل پیام های فرهنگی، هنری و اجتماعی از روزگاران گذشته می باشند. این نقوش اغلب مفاهیمی اسطوره ای دارند و می توانند منبع بسیار مهمی برای بسیاری از کارهای گرافیکی و به خصوص تصویر گری باشند. این پژوهش با هدف شناسایی و حفظ هویت اصیل فرهنگ ایرانی و غنای تصویری فرش های ایرانی که دنیایی از انتزاع و و تصویرسازی های غنی است، به روش توصیفی نقوش قالی های فارس را مورد بررسی قرار می دهد. پژوهش حاضرکه به روش کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است، ضمن مطالعه، بررسی و دسته بندی نقوش قالی های فارس، به استخراج و آنالیز نقوش پرداخته است. این نقوش به دلیل اصالت و انتزاعی که دارند، دارای قابلیتی ذاتی برای استفاده در کارهای گرافیکی به خصوص تصویرگری می باشند که در این راستا داستان ماهی خوار و خرچنگ از کتاب کلیله و دمنه انتخاب شده و تصویرگری آن ارایه می گردد.

کلیدواژه ها:

نقش مایه ، قالی فارس ، تصویرگری ، کلیله و دمنه ، داستان ماهی خوار و خرچنگ

نویسندگان

مطهره رستایش

دانشجوی کارشناسی ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز

معصومه فرخی

کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز

شهریار اسدی

عضو هییت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز